Toegankelijk onderwijs

Image
Salma

Eén op de acht Nederlanders heeft een langdurige beperking en de maatschappij is daarop onvoldoende toegerust. Dat geldt ook voor deelname aan onderwijs, vindt stadssocioloog Salma Belmoussa.

Salma heeft een specialisatie in toegankelijkheid en is zelf gebonden aan een rolstoel. 

Maximale hellingsgraad

"Het is makkelijk om af te vinken dat een helling beneden de maximale hellingsgraad blijft, zoals het Bouwbesluit dat voorschrijft. Maar dat is lang niet voldoende. Dan meet je de toegankelijkheid van gebouwen alleen met technische details. Neem de 'aangepaste' lift die alleen met de sleutel van de beveiliger te gebruiken is. Waardoor je zomaar te laat kan komen voor college en een uitzondering blijft; een buitenbeentje."

VN-verdrag gaat verder

"Toegankelijk onderwijs betekent ook dat je naar waarde wordt geschat. Dat er geen verschillen zijn in kansen en perspectief. Het VN-verdrag uit 2016 gaat verder dan het Bouwbesluit uit 2012. Het zou mooi zijn als we het 'Design for All'-principe bewuster toepassen, ook in het onderwijs. Kleuterscholen, basisscholen, middelbare scholen, mbo’s, hbo’s en universiteiten; ik heb de sociale en fysieke toegankelijkheid van elk niveau ervaren. De gebouwen en mindset kunnen echt beter nog."

Meer informatie