Onderzoek schoonmaak

Image
Hago onderzoek 2022

Schoon is (veel) meer dan schoonmaken. En schoon is na een pandemie meer dan ooit verbonden aan hygiëne. Het belang is enorm, maar ook ontwikkelingen en innovaties gaan hard. Van datadriven tot duurzaamheid. Kortom, redenen genoeg om de markt te bevragen.

 

Hago startte een onderzoek onder maar liefst 53 facilitair managers binnen het mbo, hbo en wo. Het doel? Inzicht in de belangrijkste uitdagingen en ontwikkelingen op het gebied van schoonmaak in onderwijsinstellingen.

De schoonmaker centraal

Image
Hago onderzoek 2022

In de top 3 van belangrijkste ontwikkelingen staat de schoonmaker centraal. Zowel het respect voor het beroep als de duurzame inzetbaarheid. Een schoonmaker heeft een essentieel beroep, maar studenten en medewerkers van de onderwijsinstelling nemen schoon nog wel eens ‘voor lief’.

Om meer respect en begrip voor de schoonmaker te creëren is zichtbaarheid belangrijk, aldus 85% van de bevraagde onderwijsinstellingen. Schoonmakers maken daarom vaker gedurende de dag schoon. Dit zorgt uiteraard voor zichtbaarheid, maar daarnaast ook voor begrip en waardering.

Concrete impact bij duurzaamheid

Duurzaamheid is belangrijk, maar ook een breed begrip. Iedere onderwijsinstelling legt de nadruk op een ander onderdeel. Voor een ruime meerderheid spelen meetbare aspecten een grotere rol dan abstracte begrippen. Zo is vindt 63% dat materiaalgebruik en 57% dat Zero-Waste het belangrijkste zijn. Dit zijn tastbare aspecten. Je kunt doelen stellen op dit gebied, tussentijds meten en helder communiceren over behaalde resultaten.

Image
Hago onderzoek 2022

De rol van communicatie

In een samenwerking is communicatie belangrijk. Dat is een open deur. Ook bij samenwerking tussen schoonmaakpartners, schoonmakers en onderwijsinstellingen staat het op plek één. En twee! 58% geeft namelijk aan dat zowel proactieve communicatie als eerlijke communicatie de belangrijkste aspecten zijn bij een goede samenwerking.

De uitdagingen, waaronder een pandemie en krapte op de arbeidsmarkt, vergroten het nut en de noodzaak van heldere communicatie.

Meer weten of mee praten?

Zijn deze resultaten herkenbaar? We gaan graag het gesprek aan met facilitair managers en medewerkers in het onderwijs. We organiseren daarom in het najaar een webinar over Schoon Maak Je Samen. Meld je alvast aan! 

Het onderzoek is gedaan in opdracht van Hago. Wil je meer weten over dit onderzoek of andere interessante resultaten? Kijk dan op de website van Hago of op de onderwijspagina van Hago.