Vluchtelingen en onderwijs

Image
Vluchtelingen

Door een Europese noodregeling krijgen Oekraïners in Nederland automatisch een tijdelijke verblijfsvergunning. Anders dan andere nieuwkomers hoeven ze niet de klassieke asielprocedure te doorlopen. Ze hebben toegang tot de arbeidsmarkt en recht op huisvesting, uitkeringen, zorg, onderwijs. Wacht niet te lang met het maken van structureel beleid voor de langere termijn. Want veel Oekraïners zullen blijven, waarschuwt een ervaren integratieambtenaar.

Hoe past de onderwijssector zich aan op de nieuwe Oekraïense leerlingen? Voorlopig is het roeien met de riemen die er zijn...

 

Voor de volgende Schoolfacilities dook Janny Groen in een actueel thema: vluchtelingen en het onderwijs. Hier alvast een sneak-preview van het artikel dat eind juni verschijnt. 


Stuiterballen 

Dertig ‘heerlijke stuiterballen’ heeft Margreet van ’t Haaff op haar werkplek verzameld. Met genegenheid spreekt de directeur van Taalthuis over de Oekraïense kinderen, die sinds 28 maart aan het Haarlemse Lorentzplein educatief worden opgevangen. De kinderen (van 6 tot en met 12 jaar) krijgen les van Olesiya, een Oekraïense leerkracht die Nederlands spreekt. De klas is binnen een week op poten gezet door de gezamenlijke inspanningen van lokale vrijwilligers.

De reguliere scholen en de Internationale Taalklassen (ITK) kunnen de stroom Oekraïense kinderen lang niet allemaal verwerken. Dus hebben vrijwilligers de taak op zich genomen om de kinderen een educatieve structuur te bieden. “In elk geval tot aan de zomervakantie”, zegt Margreet. Mogelijk langer, tot de gemeente met een structurele oplossing komt.


Improviseren

De kinderen op haar locatie, gratis ter beschikking gesteld door het huiswerkinstituut Lyceo,  krijgen vier dagen in de week les: van 9 uur ’s ochtends tot 4 uur ’s middags. Zelf staat Margreet ook af en toe voor de klas. Dan gaat het er basaal aan toe. Margreet: “Heel visueel. Welke kleur is dit? Hoeveel poesjes tel je? Of ik zeg: ‘Ik heet Margreet, hoe heet jij?’” Ze laat een filmpje zien op haar smartphone. “We geven ook themalessen. Kijk, hier zijn de kinderen bezig met eieren.”   

In hetzelfde gebouw krijgen ook sommige moeders en oudere kinderen gratis Nederlandse les. En dan zijn er nog kindjes die het online lesprogramma volgen dat wordt aangeboden door het Oekraïense ministerie van Onderwijs. Het is, blijkt uit de praktijk in Haarlem, improviseren op alle fronten. Vrijwilligers worden ingezet, gepensioneerde docenten, Oekraïense stadsgenoten om te vertalen, student-begeleiders. Van alles wordt bedacht om de Oekraïense nieuwkomers bij te kunnen staan.

Zo is de Haarlemse Kinderkrant Jong023, die op 58 basisscholen wordt verspreid, eind april in het Oekraïens vertaald. Vanuit het perspectief van leeftijdgenootjes kunnen Oekraïense kinderen leren wat er te doen is in hun nieuwe stad. Taalthuis en ITK gaan de krant gebruiken voor hun taallessen.

 

Lees het volledige verhaal van Janny in de volgende editie van Schoolfacilities. Je kan je gratis abonneren!