Hét recept voor fijn werk

Image
klassewerkplek

Veiligheid vormt de basis voor goed onderwijs. Creëer je geen veilige omgeving voor werknemers en leerlingen? Dan houdt het verhaal al gauw op als je het deze drie schoolleiders vraagt. Hun scholen zijn in maart 2022 gekozen tot Klassewerkplek: de beste werkplek in het onderwijs.

 

Elk jaar worden scholen als Klassewerkplek gekozen. Paul Baan, oprichter van Klassewerkplek, legt uit hoe zij tot de keuze komen. “We maken een lijst met stellingen van thema’s die bijdragen aan geluk. Denk aan collegialiteit, leiderschap, werkdruk, salaris, organisatie, ontwikkel-mogelijkheden en belang van het vak. Werknemers vullen de lijst in, waaruit wij kunnen opmaken hoe goed een school scoort. De beste scholen worden extra in het zonnetje gezet om anderen te inspireren. Het aantal Klassewerkplekken groeit ieder jaar, omdat steeds meer scholen inzien hoe belangrijk een fijne werkplek voor leerkrachten is. Er doen steeds meer scholen mee.” 


Gespreid leiderschap 

Maar wat maakt scholen tot een fijne werkomgeving? De drie schoolleiders die we spreken hebben gemeen dat ze gespreid leiderschap voorop stellen. Roel Paridaans, van basisschool Rennevoirt in Berkel-Enschot: “Als je met mij in gesprek gaat, krijg je altijd meer werk mee dan waarmee je binnen kwam. Maar dat maakt mensen vaak enthousiast. Er is bij ons veel ruimte voor eigen inbreng en om dingen zelf op te pakken. Dat gebeurt ook veel. Zo erg, dat ik ook wel eens heb gedacht: gaat iedereen nu op mijn directeursstoel zitten? Maar daar ben ik juist blij mee. Ik maak van mijn stoel gewoon een bank!”


Dat gespreid leiderschap klinkt Anke van der Lee van OBS de Cirkel in Uden maar al te bekend in de oren. “We zijn samen verantwoordelijk voor alle leerlingen. Je hebt niet alleen je eigen klas. Ik doe als schoolleider juist een stapje terug zodat mijn werknemers de ruimte hebben om een stapje extra te doen.”


Ook Dewi Wittens van basisschool Shri Saraswatieschool in Rotterdam herkent deze aanpak. ”Ze zeggen bij mij ook wel eens: als je wat aan Dewi vraagt, dan moet je het vaak zelf doen. Dat klopt ook! Wij hebben het zo ingericht dat ik als directeur niet alles bepaal. We hebben ‘expertleraren’ aangesteld, zij zijn verantwoordelijk voor bepaald vakgebied en bepalen zelf wat er gaat gebeuren.

 
Een warme sfeer 

Drie scholen met een bijzondere aanpak. En heeft dat effect? Ja, zeker! Alle drie de scholen hebben geen of weinig ziekteverzuim en zelfs een lerarenoverschot. Volgens Roel komt dat doordat er ruimte is voor eigen ontwikkeling. “Naast het voor de klas staan heb je bij ons veel ruimte om je eigen expertise verder te vergroten. Zo bieden we mensen echt iets anders dan ‘alleen’ voor de klas staan.”


“Ik heb veel tijd gestoken in praten met werknemers. Het begint met vertrouwen, dat vraagt ook dat je je eigen kwetsbaarheid laat zien. We werken alle drie op scholen waar een warme sfeer hangt. Waar gezelligheid centraal staat. Ik merk dat de behoefte groot is om ook op een andere manier met elkaar om te gaan dan alleen op professioneel vlak. Dat maakt het verschil voor je personeel,” vertelt Dewi.

 

Roel, Dewi en Anke delen tips in het artikel in de laatste Schoolfacilities (juni 2022). Lees het artikel hier!