Franc van Veen, Inepro: "Met het EZ5-concept wordt de keuze voor gezond eten beïnvloed"

E-mailadres Afdrukken

Inepro Cashless Solutions heeft een chipcard ontwikkeld waarmee de leerling alleen in de schoolkantine kan betalen. Volgens Franc van Veen van Inepro een doeltreffende manier om de keuze voor gezonde producten te beïnvloeden en zo het overgewicht aan te pakken. “Aangezien ouders geen cash meer meegeven, moeten de scholieren wel in de schoolkantine eten. Om dat extra aantrekkelijk te maken sparen ze ondertussen met de EZ5-card voor leuke cadeaus.” Diverse schoolcateraars hebben zich inmiddels bij EZ5 aangesloten.

EZ5 wordt uitgesproken als Easy Five. Easy staat voor het gemak van het betalen met de chipcard en Five is een verwijzing naar de Schijf van Vijf. Want de achterliggende gedachte achter EZ5 is het tegengaan van overgewicht bij de jeugd. Uit studies blijkt dat de consumptie van ongezonde voeding bij kinderen vanaf twaalf jaar problematisch begint te worden, wat ertoe leidt dat één op de zeven kinderen te maken heeft met overgewicht.

Controle over eetgedrag

Schooldirecties krijgen grip op het consumptiepatroon van de jeugd door het budget van de kinderen te koppelen aan een gezond kantineassortiment. Gezonde voeding bestaat al en dergelijke afrekensystemen ook, maar door de combinatie van deze is het consumptiepatroon van de jeugd beheersbaar.

Franc van Veen: “Noem het gerust een dwangmiddel om kinderen aan de gezonde voeding te krijgen en die ongezonde hap te laten staan. Het systeem werkt als volgt. Een leerling krijgt een EZ5-card. In plaats van die leerling geld mee naar school te geven storten de ouders dat geld met een elektronische overboeking (iDeal) via het Inepro Payment Centre op de EZ5-card. De leerling kan daarmee zijn consumpties in de schoolkantine betalen. De ouders weten dan zeker dat hun kind het geld alleen in school uitgeeft en niet in de snackbar of de supermarkt. Desgewenst kunnen ze zelfs online bekijken welke consumpties hun kind in de schoolkantine heeft genuttigd.”

Doekoes

Het systeem weert op een eenvoudige manier het contante geld uit de kantine en verlost de school van veel administratie rompslomp. Een EZ5-kassa staat rechtstreeks in verbinding met het Inepro Payment Centre en rekent af van het tegoed van de leerling. Om het gebruik van de EZ5-card ook voor de leerlingen aantrekkelijk te maken is er een spaarsysteem ingebouwd. Hiermee kunnen zij sparen voor leuke cadeaus, zoals een iPhone, MP3 horloge, bioscoopkaartjes of een dagje Quad rijden. Iedere keer als ze een gezonde consumptie gebruiken sparen ze automatisch zogeheten doekoes.

Medewerking vereist

Franc van Veen beseft dat het EZ5-concept alleen kans van slagen heeft als scholen en de ouders er aan willen meewerken. Scholen moeten bereid zijn een gezond assortiment in de kantine te voeren, al wordt dat met dit systeem commercieel wel een stuk aantrekkelijker. Immers, de enige plaats waar de leerlingen iets te eten kunnen halen is de schoolkantine. Als daar voornamelijk gezonde producten aangeboden worden zullen die ook worden verkocht. “Scholen die in hun kantine nu gezonde voeding aanbieden blijven vaak met de producten zitten. Vooral kinderen van twaalf tot vijftien jaar nemen vaak de ongezonde hap of geven het geld dat ze meekrijgen uit in de supermarkt of de snackbar op de hoek. Als ze geen cashgeld meer meekrijgen en alleen in de kantine iets kunnen eten met de EZ5-card heb je meer controle op wat ze eten. Als je als school iets wilt met gezonde voeding lijkt me dit een prima idee.”

Voor iedere schoolpas

Inepro heeft voor het EZ5-systeem een stoere vormgeving bedacht. Scholen kunnen het systeem ook probleemloos integreren met de eigen schoolpas. “Onze vormgeving laat zien hoe het zou kunnen. Maar uiteraard kan het, zowel qua vormgeving als in technische zin, gecombineerd worden met elk type schoolpas.” Aan het begin van 2009 is Inepro op een school gestart met een eerste pilot met het EZ5-concept. In die pilot wordt het EZ5-systeem aangeboden op de cultuurkaart, een chipkaart die aan 900.000 leerlingen in het voortgezet onderwijs wordt uitgegeven.

Zie voor meer informatie de presentatie van Inepro

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Agenda

Geen evenementen

maart uitgave

Partners