Procesondersteuning

ICT - Procesondersteuning

Stichting LVO haalt verantwoordelijkheid user- en toegangsbeheer weg bij ICT

Stichting LVO haalt verantwoordelijkheid user- en toegangsbeheer weg bij ICT

Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs (LVO) bestaat uit 17 scholen, 32 fysieke locaties, 29.000 leerlingen en 3.600 medewerkers. Omdat er met verschillende ICT systemen en Active Directory’s gewerkt kon worden resulteerde dit in veel verschillende accounts voor één persoon. Wat de samenwerking tussen de scholen niet ten goede kwam. De oplossing werd gevonden in een automatisch accountbeheer in één centrale IT-omgeving en self-service wachtwoord reset tool voor eindgebruikers.

 
ICT - Procesondersteuning

Scope4mation maakt het voor scholen mogelijk om informatie tussen verschillende applicaties uit te wisselen

Binnen het onderwijsveld worden veel verschillende toepassingen gebruikt. Facility- en Service Management software van Planon en of TOPdesk, Student Administratie en Student Volg toepassingen zoals Peoplesoft SA en SV of Osiris om er maar een paar te noemen. De informatieuitwisseling tussen de verschillende applicaties is vaak niet goed op orde. Scope4mation biedt voor dit probleem een makkelijke en doeltreffende oplossing. Met connectoren van Scope4mation worden de verschillende informatiestromen aan elkaar gekoppeld. Informatie kan zo op een goede en gecontroleerde manier worden uitgewisseld.

ICT - Procesondersteuning

Marion Vrielink en Cora Woltring, Saxion: “We willen met e-office naar een professioneel werkklimaat om effectiever en efficiënter te werken”

Steun vanuit de top, een gedeelde verantwoordelijkheid van ICT en HR en een duidelijke koppeling met de strategie. De belangrijkste randvoorwaarden voor een succesvolle implementatie van een sociaal platform zijn bij Saxion ingevuld. Marion Vrielink vanuit ICT en Cora Woltring vanuit HR trekken samen het programma ‘WorX’ waarmee Saxion beoogt de medewerkers naar een nieuwe manier van werken te krijgen. Het hoger onderwijs staat aan het begin van grote veranderingen want de effecten van digitalisering zijn enorm. Hoe zorg je ervoor dat je organisatie die veranderingen aan kan?

ICT - Procesondersteuning

Jacqueline Lavooy, Hogeschool Rotterdam: "Unit4 ondersteunt onze ambities met Coda"

Hogeschool Rotterdam, ontstaan uit een fusiegolf van negentien hboinstellingen en in 2002 met de Hogeschool voor Economische Studies (HES), vervult een voortrekkersrol in de schaalvergroting en concentratie van het hoger beroepsonderwijs in Nederland. Sinds 1995 werkt Hogeschool Rotterdam met Coda-Financials van Unit4 om het groeiproces op professionele wijze te kunnen managen. Jacqueline Lavooy, Manager Financiën & studenten-administratie kijkt terug op vijftien jaar praktijkervaring.

ICT - Procesondersteuning

Remko den Besten, ICT adviseur Spinoza Lyceum: "Google Apps geeft ons onderwijs meerwaarde"

Verbetering van de ICT-faciliteiten betekent meer dan het aanschaffen van hardware, het inrichten van een netwerk en een snelle internetverbinding. Remko den Besten: "In het Spinoza Lyceum gaat het om de gebruikers en de functionaliteit. Met Google Apps Education Edition wordt de communicatie en samenwerking tussen docenten en leerlingen makkelijker en bovendien efficiënter. Tegelijkertijd nemen de beheerinspanningen af en besparen we op hardware en licentiekosten.”

ICT - Procesondersteuning

Grafisch Lyceum Rotterdam optimaliseert e-mailomgeving

Vernieuwend, ondernemend en eigenwijs, die ambities streeft het Grafisch Lyceum Rotterdam (GLR) na. Met meer dan 40 verschillende studierichtingen in de wereld van media, design en technologie vraagt deze initiatiefrijke instelling om een IT-omgeving die opgewassen is tegen de veeleisende organisatie. Als blijkt dat de bedrijfskritische e-mailserver aan vervanging toe is, wordt de planning van de implementatie cruciaal. We praten met Pierre Veelenturf, hoofd ICT van het GLR over het implementatietraject.

ICT - Procesondersteuning

Huub Schoenmakers: "De kracht van ICT voor de ontwikkeling van onderwijs ontgaat veel besturen"

Het ontbreekt schoolbesturen in het basisonderwijs aan deskundigheid om de ict zo in te richten, dat ze ook werkelijk kunnen besturen. Volgens Huub Schoenmakers, ict-manager bij Innovo, moet een schoolbestuur een beleidsrijke organisatie zijn met strategische doelen, met sturing en indicatoren. Er is onvoldoende kennis aanwezig om beleid naar een ict-inrichting te vertalen. Huub Schoenmakers is bang dat zij in hun onschuld hun ict, de informatie en architectuur uitbesteden. “Daarmee geven schoolbesturen hun stuur uit handen en leveren zij zich over aan marktpartijen”.

Trefwoorden

Agenda

04 november: Privacy in het onderwijs

Laatste uitgave