Da Vinci College in Dordrecht communiceert via een multimediaal televisiekanaal met jongeren

E-mailadres Afdrukken

Da Vinci College in Dordrecht communiceert via een multimediaal televisiekanaal met jongeren. Daarmee is het de eerste school in Nederland die deelneemt in ROCmedia. Dit concept kent een eigen televisiekanaal, maakt gebruik van gsm en een social network op internet. Commercieel directeur Erik van Noordenne van het Da Vinci College in Dordrecht zegt blij te zijn met deze moderne manier van communiceren. Jongeren bezoeken geen traditionele websites, maar zijn bereikbaar met de combinatie van internet, narrowcasting en mobiele telefoon.

ROCmedia is een multimediaal concept dat samen met het Da Vinci College is ontwikkeld. Hierbij worden de nieuwste media in het onderwijs ingezet: van narrowcasting tot mobiel en wordt uitgegaan van de power van jongeren. Met als doel de achtduizend studenten van het Da Vinci intensiever bij het onderwijs en bedrijfsleven te betrekken, door de loyaliteit, bereik, creativiteit, innovatie en omzet binnen het onderwijs te vergroten.

Jongeren zijn trendsetters

“In het onderwijs willen wij jongeren bereiken, maar dat blijkt niet altijd gemakkelijk. Zij willen op een eigentijdse manier geïnformeerd en geëntertaind worden en als het hen niet bevalt ‘zappen’ ze zo weg”. De nieuwe media (mobiele telefoon, internet, gaming, e.d.) spelen in het onderwijs nog maar een bescheiden rol, maar Erik van Noordenne is er van overtuigd dat dit snel zal veranderen. “Opvallend als je bedenkt dat de studenten voorlopers en trendsetters zijn op dit gebied. Door in het onderwijs deze media beter in te zetten kunnen de scholen hun publiek beter bereiken.”

ROCmedia biedt deze nieuwe multimediale toepassing voor het onderwijs. Met beeldschermen in de school, gebruik van mobiel en een social network op internet wordt het onderwijs geïnnoveerd en de communicatie effectief. Het concept is gebaseerd op content door studenten gemaakt en formats samen met studenten bedacht. Door mobiele diensten en narrowcasting toe te passen in de onderwijspraktijk wordt gevarieerder leren mogelijk. Er wordt gebruik gemaakt van user generated content (beeldmateriaal door studenten gemaakt) en daarmee sluit het aan bij de belevingswereld van jongeren en de wens tot actieve participatie. Hoe dit in de praktijk zal werken, vertellen drie enthousiaste deelnemers van het Da Vinci College.

Voor en door studenten

Kevin (18 jaar) ging aan de slag bij het onderwijsleerbedrijf dat zich inzet voor ROCmedia, terwijl de wereld van video voor hem onbekend was. Maar hij leerde al snel dat hij er op allerlei manieren zijn creativiteit in kwijt kon. Nu is Kevin de webmaster van de site www.DaVincimedia.nl. Deze site is speciaal voor dit concept ontwikkeld en heeft een open karakter zodat studenten veel mogelijkheden hebben om de site naar eigen idee in te richten. Ook de inhoud van de site wordt door de studenten zelf bepaald. Afhankelijk van de capaciteiten of de interesse bij studenten, kan aandacht besteedt worden aan internettalen als CSS, HTML en PHP. Ook conceptueel en visueel kunnen de studenten de website naar eigen smaak inrichten. Uiteindelijk moeten alle studenten op de site tekstjes, foto’s en video’s gaan uploaden. Een selectie van alle filmpjes op de site wordt geplaatst op de tv-schermen en filmpjes van de tv-schermen zijn – soms in een langere versie – terug te zien op de site. Ook als je niet op school bent – maar bijvoorbeeld op stage – kun je dus de filmpjes zien.

Volgens Kevin wordt het alleen maar leuker: “Ik hoop dat het gaat werken. Nu zijn wij nog met z’n twintigen maar als straks meer mensen mee gaan doen, wordt het pas echt wat. Het moet gaan leven. Daarom gaan wij reclame maken zodat iedereen mee gaat doen. Want als ook de foto’s uit jouw mobiel te zien zijn, wordt het ook echt jouw tv-kanaal.”

Talenten helpen ontwikkelen

Sylvia (18 jaar) zat in de eerste week al als talent in de programmering. “Wij hebben een rubriek waarbij leerlingen kunnen laten zien dat ze goed kunnen zingen, sporten, dansen of wat dan ook. Ik kan keyboardspelen en mocht in een modeshow meelopen als barbiepop. In een filmpje van veertig seconden zag je die twee kanten van mij. Kevin had het heel tof gemonteerd.” Afgelopen week heeft Sylvia vier ‘cribs’ gemaakt: “Je vraagt aan een docent of je bij hem of haar thuis mag komen filmen. Zo was ik bij René op bezoek en die heeft een heel mooi huis met een prachtige tuin. Dat is mijn mooiste ‘crib’ tot nu toe geworden.”

Vanochtend heeft ze haar fiets opgehaald. Die wordt ‘opgepimpt’ door jongens van een ander leerbedrijf. “Ben benieuwd wat ze van dat oude kreng maken.” Alles wordt natuurlijk gefilmd en volgende week staat ‘Pimp my bike’ op de tv-schermen. Als Sylvia mannequin kan worden, zal ze haar kans grijpen, maar door haar stage bij ROCmedia wil ze misschien ook wel cameravrouw worden.

Mobiele toepassingen

Patrick (ook al 18 jaar) heeft in de eerste weken van zijn stage gefilmd en gemonteerd, en houdt zich nu bezig met de programmering voor de schermen: “De nieuwssheets, foto’s en filmpjes moeten ‘ge-upload’, in de goede volgorde gezet en naar de juiste schermen worden gestuurd. Binnenkort gaat het Da Vinci beginnen met de mobiele diensten. Het bedrijf Service2Media is hierbij betrokken. Zij verzorgen ook de mobiele toepassingen voor Hyves en Holland next topmodel. Het is natuurlijk heel goed als je de mededelingen die echt voor jou bestemd zijn, in je mobiel krijgt. Als je bij het scherm staat kost het je niks (bluetooth). Zo kun je je cijfers en roosterwijzigingen binnenhalen. Wij gaan experimenteren met stageoproepen en vacatures van bedrijven, toegespitst op je eigen profiel. Stel: ik wil op donderdag best werken voor Albert Heijn. Als AH op donderdag iemand nodig heeft met mijn profiel, laten ze dat weten op mijn mobiel. Ik blij. AH blij. Wat ik trouwens niet wil is allemaal reclame op mijn mobiel. Alleen dingen waar ik iets aan heb. Maar dat hebben ze van ROCmedia verzekerd.”

Reacties van het bedrijfsleven

Onder de paraplu van ROCmedia werkt een aantal innovatieve partijen samen, zoals Instore Broadcast (narrowcasting), Service2Media (mobiele diensten) en Wedia/30 (internettoepassingen). Het lokale bedrijfsleven wordt actief betrokken bij de verdere ontwikkeling van het concept.

In Dordrecht zijn de tien 'founding partners' die het geheel finiancieel mogelijk maken; ABN-AMRO (Utrecht), Dorfix (Dordrecht), Bouwend Nederland (Dordrecht), Cegelec B.V. (Moerdijk), Cormet Schoolcatering B.V. (Hem), I2-groep B.V. ('s Hertogenbosch), Kapsalon-Haarzaken B.V. (Dordrecht), Mountain Network (Arnhem), Verkerk groep (Zwijndrecht), Visser & Smit Hanab Installatie B.V. (Papendrecht).

Dit zijn bedrijven die graag met nieuwe media aan de gang willen en willen begrijpen hoe het zit met die media-attitude van jongeren. Als kick-off werden ze getrakteerd op een stevige mediatraining in Hilversum, onder andere door Leonie Sazias (ooit begonnen bij Veronica) en Frits Sissing (AVRO). Op die dag werden ook verschillende opnames gemaakt die weer gebruikt worden voor de tv-schermen en de websites.

Jildou Holtrop van ABN/AMRO: “Het was een enerverende, energieke dag en leuk om een keer te kijken in een studio hoe televisie wordt gemaakt. Goed om met alle partners een dag zo intensief samen te werken en er hing een goede sfeer. Ben benieuwd naar het resultaat op de schermen.”

Jeroen Willems van Dorfix: “Ik kijk terug op een lange, leuke en leerzame dag. De sessie van Leonie Sazias stond als een huis. Ook de keuze van Frits Sissing was prima. Maar het valt niet mee voor veel mensen om spontaan te doen voor een camera in het bijzijn van ‘vreemde zakelijke’ mensen.”

Uitbreiding

ROCmedia gaat voor de zomervakantie op Hogeschool Utrecht beginnen met HBOmedia. Na de zomer breidt de samenwerking zich uit met andere ROC’s. Informatie? www.rocmedia.nl

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Agenda

Geen evenementen

mei uitgave

Partners