Digitale Schoolborden

ICT - Digitale Schoolborden

Digitale revolutie (3): “Voor een succesvol traject van onderwijsvernieuwing zijn betrokken schoolleiders nodig”

Digitale revolutie (3): “Voor een succesvol traject van onderwijsvernieuwing zijn betrokken schoolleiders nodig”

In deel 1 van een serie artikelen over de digitale revolutie was de conclusie van onderzoeker en onderwijsadviseur John van Dongen dat ict-vernieuwingen zeker meerwaarde kunnen hebben voor het onderwijs. Dat gaat verder dan het toepassen van nieuwe technieken, het aanbieden van technische middelen en knoppencursussen. Ook de meerwaarde in didactische zin verdient aandacht. In deel 2 trok hij de trieste conclusie dat docenten soms onderwijsvernieuwing blokkeren. Gebrek aan sociale druk in de school, overschatting van eigen vaardigheden, faalangst en gebrek aan (didactische)kennis zijn factoren om niet met de nieuwe tools aan de gang te gaan. In dit afsluitende artikel wordt duidelijk dat de schoolleider de sleutelfiguur kan zijn in het proces van onderwijsvernieuwing.

 
ICT - Digitale Schoolborden

Digitale revolutie (2): “Vaak is de houding van docenten een obstakel voor onderwijsvernieuwing”

In het eerste artikel over de digitale revolutie in het onderwijs was de conclusie dat nieuwe apparaten en toepassingen veel didactische kansen bieden, maar om die te pakken dient er wel professioneel leiderschap te worden getoond. Want didactische vernieuwing is niet alleen het domein van de docenten, maar ook van het management. Door de onderwijsvisie op een enthousiaste wijze in de school op de bühne te krijgen en docenten daar aktief bij te betrekken kunnen schoolleiders een belangrijke rol spelen in de professionalisering van het team. In dit artikel gaat onderwijsadviseur en onderzoeker John van Dongen in op het mogelijke gedrag van docenten als het gaat om het gebruik van digitale toepassingen in de lessen.

ICT - Digitale Schoolborden

Digitale revolutie (1): Hoe profiteren leerling en docent zo optimaal mogelijk van nieuwe ict-ontwikkelingen?

Indirect oefenen nieuwe technologische ontwikkelingen een grote invloed uit op ons onderwijs. Leren en studeren lijken bijna niet meer mogelijk zonder gebruik te maken van allerlei ict-hulpmiddelen. In de backoffice lijkt het onderwijsproces al bijna geheel geautomatiseerd. Lesroosters, registratie ziekteverzuim, cijferadministratie, leerlingvolgsystemen, en in iets mindere mate elektronische leeromgevingen, zijn vrijwel binnen iedere onderwijsinstelling gemeengoed. Ook in de les wordt steeds meer gebruik gemaakt van allerlei slimme apparaten, zoals digitale schoolborden, laptops, tablets en zelfs smartphones. Het onderwijs heeft daarvan geprofiteerd, maar zou er zeker nog veel meer uit kunnen halen, vindt onderwijsadviseur en onderzoeker John van Dongen. In een serie van drie artikelen gaat hij in op mogelijkheden en methoden, om scholen en docenten zo optimaal mogelijk te laten profiteren van deze nieuwe ontwikkelingen.

ICT - Digitale Schoolborden

John van Dongen, KPC Groep: “Rol schoolleiding stimulerend om docenten met digitale schoolborden in beweging te krijgen”

De meeste schoolleiders hebben wel een visie als het gaat over vernieuwing van het onderwijs. Ondermeer door de inzet van eigentijdse leermiddelen denken ze beter aan te kunnen sluiten bij de leefwereld van de leerlingen. Er wordt flink geïnvesteerd in ict, dus aan alle voorwaarden voor succes lijkt te zijn voldaan. Maar als het resultaat tegenvalt rijst al snel de vraag: 'Hoe krijg ik mijn docenten zo ver dat ze het gaan gebruiken in de les?'. Adviseur/onderzoeker John van Dongen: “De meeste scholen bieden wel knoppencursussen aan, maar geven docenten onvoldoende de kans om de didactische meerwaarde te ontdekken. Met name voor de schoolleiding lijkt hier een taak te liggen. Zij kunnen docenten immers inspireren en motiveren door leiderschap te tonen, visie uit te dragen en enthousiasme uit te stralen.”

ICT - Digitale Schoolborden

Rogier Borggreve, Heutink ICT: “Wie de taal van het onderwijs spreekt heeft meer succes dan degene met het mooiste product”

Heutink ICT is vooral bekend als leverancier van digitale schoolborden, maar het bedrijf uit Hengelo doet veel meer. Het levert computers, complete infrastructuren, (cloud)diensten als telefonie, ip-televisie, complete virtuele leer- en beheeromgeving en hosted kantooromgevingen voor bestuursorganisaties. De reden voor het succes is dat Heutink zich vooral focust op de ondersteuning van het leerproces, zegt directeur Rogier Borggreve. “Bij ons kun je uiteraard een PC kopen maar we leveren ook een compleet concept op basis van een visie op hoe wij denken dat kinderen het beste leren.”

ICT - Digitale Schoolborden

OMO Scholengroep Helmond gaat voor totaaloplossing van BIS

“Door de servicegerichte aanpak, de vlekkeloze implementatie en de uitstekende begeleiding bij het enthousiasmeren van onze organisatie voor het gebruik van de digitale schoolborden hebben wij het gevoel dat we met BIS de juiste weg zijn ingeslagen als huisleverancier voor het digitaliseren van onze klaslokalen” - OMO Scholengroep Helmond.

ICT - Digitale Schoolborden

Dominicus College kiest met BIS voor optimaal gebruikersgemak

“Wij willen alleen het beste voor onze leerlingen en daarom hebben wij voor de audiovisuele inrichting van onze school BIS in de armen genomen. BIS heeft zijn kennis en kunde succesvol ingezet. Niet minder dan zestien van onze klaslokalen zijn nu voorzien van onder andere een digitaal schoolbord (SMART Board) of een 165 cm grote LCD touch monitor. Natuurlijk met alles wat daar bij hoort om het gebruikersgemak te optimaliseren.” – Dominicus College.

Trefwoorden

maart uitgave