ICT

21 century skills

Digitaal intelligent

Digitaal intelligent

Het boek ‘Digitale intelligentie’ van Hans Hoornstra en Wijnand van Lieshout is gericht op het onderwijs, maar een aanrader voor iedereen. Het gaat over de benodigde skills voor de juiste beslissingen in een moderne organisatie.

Het boek is ingedeeld rond de thema’s wat je moet weten, leren en doen in een digitaal verbonden samenleving. 

 
Databeveiliging

Voorkom fraude: beveilig digitale toetswerkplekken

Digitale toetsen worden vaak afgenomen op apparaten en locaties die normaal ergens anders voor worden gebruikt, zoals een studiewerkplek of een praktijklokaal. Het is belangrijk dat de digitale werkplekken snel kunnen worden aangepast om te voldoen aan de wisselende gebruiksdoeleinden. Hoe zorg je daarvoor?

Cloud computing

CSV Reggesteyn blij met overstap naar cloudbased printen

Bij CSV Reggesteyn wordt sinds oktober 2017 vanuit de cloud geprint. De printers en multifunctionals zijn geleased en alle processen rondom het printen worden door Xafax gehost. De ervaringen zijn uitstekend, zegt ICT-medewerker Peter Klingeman. “Wij hebben de volledige vrijheid om zelf een leverancier van multifunctionals te kiezen. Xafax beheert de printersoftware en als ICT-afdeling doen wij de eerstelijns helpdesk.”

Leerlinginformatiesystemen

Uit recent onderzoek blijkt: “Student dupe van gebrekkige ICT-voorzieningen”

Maar liefst één op de drie studenten mist weleens een les door gebrek aan de juiste informatie in het onderwijsportaal. Daarnaast kan bijna de helft van de studenten zich niet voldoende voorbereiden op de les door het missen van de juiste informatie in dit portaal. Bovendien is om dezelfde reden bij maar liefst eenderde van de studenten een misverstand ontstaan over de studievoortgang. Dit blijkt uit een onderzoek dat New Day at Work in maart jl. heeft laten uitvoeren onder ruim duizend mbo-, hbo- en wo-studenten van honderdvijftig verschillende onderwijsinstellingen.

Telefonie

Met VOIPZeker klaar voor de digitale toekomst

Steeds meer scholen stappen over op digitaal lesgeven. De iPads en digitale schoolborden zijn al niet meer weg te denken uit het klaslokaal en online colleges doen steeds vaker hun intrede. Toch zijn onderwijsinstellingen bij innovaties vooral gericht op digitalisering van de kennisoverdracht. Daarbij wordt vergeten dat digitalisering ook kan bijdragen aan beter documentbeheer en verbetering van interne processen. Veel onzichtbare informatiestromen vragen immers om zorgvuldig en betrouwbaar beheer.

Telefonie

Dynamiek Scholengroep kiest voor telefonie VOIPZeker

Stichting Dynamiek Scholengroep met basisscholen in het Limburgse Horst en omgeving stapte onlangs over op VOIPZeker voor hun telefonie. Een goed en flexibel systeem waarbij de school zelf de web interface beheert. “Die flexibiliteit en zelfstandigheid hebben we in het onderwijs gewoon nodig, zaken moeten snel en goed geregeld kunnen worden.”

Telefonie

Wat zijn de voordelen van VoIP? Waarom overstappen op VoIP?

De tijden dat VoIP nog iets ‘nieuws’ was, ligt inmiddels achter ons. VoIP is een bewezen techniek met grote voordelen, ook voor u! Maakt uw onderwijsinstelling nog gebruik van traditionele telefonie? Dan zijn er vijf redenen om te overwegen om over te stappen.

Cloud computing

Johan Holtrust, applicatiespecialist ICA Regio College: “RealOpen IT ontsluit de cloud voor alle 7.000 deelnemers van ons college”

Er is vandaag de dag geen onderwijsinstelling te vinden die geen gebruik maakt van digitale leermiddelen. Studenten en docenten werken online op laptops en tablets en het is dan ook essentieel dat iedereen toegang heeft tot de juiste digitale leeromgeving of onderwijssystemen. Zowel voor de student als de docent. Het is voor onderwijsinstellingen belangrijk te bepalen en te monitoren wie toegang heeft tot welke applicatie. Dat kan met Identity Management.

Procesondersteuning

Stichting LVO haalt verantwoordelijkheid user- en toegangsbeheer weg bij ICT

Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs (LVO) bestaat uit 17 scholen, 32 fysieke locaties, 29.000 leerlingen en 3.600 medewerkers. Omdat er met verschillende ICT systemen en Active Directory’s gewerkt kon worden resulteerde dit in veel verschillende accounts voor één persoon. Wat de samenwerking tussen de scholen niet ten goede kwam. De oplossing werd gevonden in een automatisch accountbeheer in één centrale IT-omgeving en self-service wachtwoord reset tool voor eindgebruikers.

Meer artikelen...

Trefwoorden

laatste uitgave