Willem Adriaanssen over MIJNschool-concept van HEVO: “Wij zetten bewezen oplossingen om in comfort, functionaliteit en lagere kosten”

E-mailadres Afdrukken

Onder leiding van Toine Janssen, lid van het CvB van Conexus, discussieerde HEVO met schoolbesturen en gemeenten, in brede school Prins Maurits in Nijmegen, over de toekomst van de scholenbouw in het primair onderwijs. Hierin was er uitgebreide aandacht voor het MIJNschool-concept en basisschool De Verwondering in Nijmegen dat volgens dit concept wordt gebouwd. Het werd een inspirerende bijeenkomst, waaruit bleek dat met minder inspanning een flexibel, fris en duurzaam schoolgebouw te realiseren is, met hogere prestaties en lagere exploitatiekosten.

Willem Adriaanssen: "De kracht van het werken met een vast team is de chemie, je kent elkaar. Je kunt daardoor beter samenwerken en sneller bouwen. Het hele bouwproces kan zodoende prima door de helft."

Volgens Willem Adriaanssen, partner bij HEVO, heeft het onderwijs behoefte aan een nieuwe manier van bouwen. “Nederland is het land van de aanbestedingen die veel geld en tijd kosten van zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer. Wij zeggen: dat geld kun je beter in de stenen stoppen. Daarnaast gaat er te veel geld naar begeleidingskosten en adviseurs. Dat moet en kan anders. Het is goed om ervaringen tegen het licht te houden. Maar schoolbesturen bouwen vaak maar eenmaal in hun bestuurlijk leven. Nou moet ik toegeven, dat we in de bouwsector vaak hardleers zijn. We vertalen verbeteringen niet altijd door naar nieuwe projecten, wat vervolgens tot teleurstellingen leidt. Er zijn uiteraard goede voorbeelden te vinden, maar in vergelijking met andere sectoren valt er nog heel wat te verbeteren.” Als voorbeeld haalt Adriaanssen het energieverbruik op scholen aan. “Energieverbruik is bij scholen een hoge kostenpost. Elke keer zien we weer dat scholen tekort komen op de vergoeding en fors ook. En dat zijn echt niet allemaal oude gebouwen met enkel glas. Regelmatig is zelfs het tegenovergestelde het geval, dan gaat het om moderne gebouwen met moderne technieken. Er is nog te vaak sprake van faalkosten en dat leidt tot ontevredenheid.”

Kernwaarden
Scholen willen passende huisvesting. De kernwaarden zijn daarbij steevast hetzelfde, denkt Adriaanssen. “Duurzaam, fris, flexibel, energiezuinig en gegarandeerde prestaties. Daarbij willen scholen het liefst één aanspreekpunt waar ze met vragen en problemen terecht kunnen. In de praktijk is het bij problemen vaak een hele opgave om er achter te komen bij wie de fout ligt, wie er verantwoordelijk is.” Volgens Adriaanssen is het MIJNschool-concept hiervoor een goed alternatief. “Het concept lijkt op dat van de keukenleverancier. Iedereen die een nieuwe keuken wil laten plaatsen, weet ongeveer wat hij wil, maar niemand gaat zelf die keuken ontwerpen. Je hebt een globaal idee en een budget. Vervolgens ga je wat shoppen en merk je snel genoeg welke keuken het beste past bij jouw wensen en budget. Op basis van de catalogus heb je de eerste screening snel gedaan, je weet wat er te koop is in de markt. Iets wat in de bouwsector absoluut niet het geval is.”

Bewezen oplossingen
Adriaanssen zegt met het MIJNschool-concept dit ‘keukenconcept’ doorvertaald te hebben naar de bouwsector. Hierbij is het essentieel dat de gebruikers keuzes kunnen maken over: de uitstraling, de sfeer, de relatie van lokalen tot elkaar, daar gaat het om. “Waar het tenslotte om draait is een snel en transparant bouwproces, want hoe langer het proces duurt, hoe duurder het wordt. Het is daarom belangrijk dat de tijd van het bouwproces door de helft gaat. Met de besparingen die we hiermee realiseren, willen we meer kwaliteit bieden in bijvoorbeeld akoestiek, geluidsisolatie, luchtkwaliteit en flexibele binnenwanden. Het is in deze tijd namelijk heel belangrijk om flexibele gebouwen neer te zetten. Je moet kunnen schuiven met binnenwanden. Het gebouw moet later ook een kantoor kunnen worden, of een wijkgebouw.”

“Wat wij willen, is zekerheid bieden: één partij die prestaties garandeert. Wat daar achter gebeurt en hoeveel partijen er achter de schermen meewerken, is verder voor de opdrachtgever totaal niet relevant. Het allerbelangrijkste is dat er een goed schoolgebouw staat. Dat hoeft echt geen jaar te duren. Als je het proces als ontwerpteam goed voorbereidt, kan het vele malen sneller.”

Een proces van weken
Volgens Adriaanssen wordt er nog te vaak vooraf de vraag gesteld: wat wilt u? Schoolbesturen hoeven hiervoor echt niet drie maanden op de hei te brainstormen, dat antwoord kunnen ze ook binnen vijf minuten geven. Je moet dingen voorleggen en daarna met elkaar discussiëren. Met elkaar definiëren hoe groot de school moet worden en hoeveel lokalen het moet tellen. Daarbij moet je een aantal optiepakketten voorleggen. In een proces van zes tot acht weken kan op die manier een school worden ontworpen.”

Bij de toepassing van het MIJNschool-concept heeft HEVO bij de start een vast team van deskundige partijen gevormd, zoals architect KAW/e. “We hebben een tool ontwikkelt waarmee je in een aantal stappen verschillende huisvestingsconcepten kunt laten zien. Daarin zitten enkele basisplattegronden en enkele basisgevels. Wij hebben daarbij een technische oplossing bedacht waarmee je alle gevels kunt maken op basis van houtskeletbouw. Het gaat vervolgens om de afwerking van het gebouw. Dat kun je op verschillende manieren doen, met verschillende materialen en kleuren. Met het interieur doe je vervolgens hetzelfde. En zo kun je eindeloos variëren. De kracht van het werken met een vast team is de chemie, je kent elkaar. Je kunt daardoor beter samenwerken en sneller bouwen. Het hele bouwproces kan zodoende prima door de helft.”

Anders aanbesteden
Adriaanssen beseft als geen ander dat scholen bij bouwprojecten meestal moeten aanbesteden. “Dat kan ook, maar op een iets andere manier. Wij denken dat dat prima kan in een meervoudig onderhandse procedure met bijvoorbeeld drie partijen. Hierbij moet je het eisenpakket niet helemaal dichttimmeren, dat moet je omdraaien. Geef bepaalde kaders mee, zoals het budget en draai het om: laat de andere partijen aantonen wat die allemaal kunnen leveren, wat hebben die partijen te bieden. Zodoende laat je meer ruimte aan de markt om met creatieve oplossingen te komen. Het hoeft echt niet zo moeilijk te zijn als we het met z’n allen maken. Het hoeft allemaal niet zo complex. Wij zeggen: geef ruimte voor oplossingen en laat je daarmee verrassen. Dit is het idee achter het MIJNschool-concept, waarmee we op een simpele manier, via de LEAN-gedachte schoolgebouwen neer zetten met minder budget, maar met meer kwaliteit.” 

Lees ook het artikel over nieuwe basisschool De Verwondering dat volgens zo'n concept wordt opgeleverd.

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Agenda

Geen evenementen

mei uitgave

Partners