Na de zomer weer van start

E-mailadres Afdrukken

Er moet, als gevolg van corona, veel geregeld worden om het eerstejaars onderwijs na de zomervakantie weer op de starten. Mirjam Bril, onderwijskundig adviseur bij de Hogeschool Rotterdam, vertelt wat er zoal bij komt kijken.

Aangepaste lestijden

Mirjam BrilMirjam: “Vanaf 15 juni wordt er na enige maanden weer meer onderwijs op school gegeven, wat een ingewikkelde klus oplevert om roosters op te stellen. Vanaf dit moment gaan de practica en afstudeerzittingen offline. Vanaf 1 september blijft dit zo, maar voor de  eerstejaars studenten is er een dagdeel op school gereserveerd en de rest van de lessen volgen ze online.” “Bij de Hogeschool Rotterdam mogen per groep acht studenten in een lokaal zitten en dat vereist de nodige planning.” Om te voorkomen dat het in de ochtend te druk in het openbaar vervoer wordt, is er door de overheid bepaald dat de lessen plaatsvinden tussen 11.00 en 15.00 uur. Ook ’s avonds van 20.00 tot 22 uur en soms in het weekend wordt er onderwijs gegeven. Hoe dit in september zal gaan, valt nu nog niet te overzien.

Ruimtekort

Er is momenteel een ruimtetekort om acht studenten per lokaal in te plannen, waar normaal 24 tot 30 studenten in het lokaal plaatsnemen. Mirjam: “Het gaat wel om minder uren die studenten per week aanwezig zullen zijn. Vorige jaren was het aantal uren op school gemiddeld genomen tussen de vijftien en twintig uur per week, nu staat op de planning zo’n vier uur per week. Er is momenteel veel ad hoc werk om alles online te krijgen en te zorgen dat het onderwijs goed loopt, waardoor andere werkzaamheden blijven liggen.” In haar rol als adviseur ziet Mirjam docenten behoorlijk worstelen, omdat zij nu vooral de focus leggen op de afronding van dit schooljaar. “Docenten zijn er over het algemeen gezien nog niet aan toe om te kijken hoe het in september aangepakt moet worden. Dat maakt de periode om dit te overdenken best beperkt.”

Vreemd soort studenten

Er komt in het nieuwe schooljaar een enorme aanwas nieuwe studenten aan. Mirjam: “We verwachten in september zo’n 16.000 eerstejaars studenten, ongeveer evenveel als afgelopen jaar. Er wordt rekening mee gehouden dat we een ‘vreemd soort’ studenten binnen krijgen, aangezien de nieuwe eerstejaars studenten al zo’n vijf maanden geen onderwijs hebben genoten als ze in september beginnen met de opleiding. Ze weten waarschijnlijk nog amper hoe ze de planning en organisatie van hun studie moeten aanpakken.” Een extra taak dus voor docenten. Daarnaast zullen zij aan studenten vooral inzicht bieden hoe om te gaan met de eigen competenties en ook tekortkomingen en waaraan gewerkt kan worden. Dit alles in combinatie met online lessen. In september wordt qua tijdsindeling een en ander uiteraard gebaseerd op de op dat moment geldende richtlijnen.

Olievlek

Mirjam begeleidt in haar functie onder andere het Instituut voor de Gebouwde Omgeving, een samenwerkingsverband van acht opleidingen. “We hebben een serie webinars uitstaan waarbij docenten geholpen worden de vorm van onderwijs aan de situatie aan te passen. Dat proberen we nu, ondanks de drukte, als een soort olievlek te laten verspreiden.” Het is voor docenten niet eenvoudig hoe om te gaan met de huidige situatie. “Er zijn wel veel hulpkanalen binnen de Hogeschool beschikbaar, maar eigenlijk zijn dat er te veel. Daar is nu ook aandacht voor hoe dit beter georganiseerd kan worden.”

Snelle boost

Door anders om te gaan met hoe er wordt lesgegeven, zijn er in september volgens Mirjam niet per se extra leerkrachten nodig. “Het theoretisch onderwijs wordt gekanteld. Het streven is meer lesmateriaal op beeld op te nemen, zodat je als docent niet acht keer hetzelfde verhaal vertelt tegen acht verschillende klassen. Er wordt op deze wijze doelgericht kennis met gekoppelde opdrachten aangeboden. Dan heb je veel minder lesactiviteiten nodig en is er meer tijd voor oefening en begeleiding. Door de corona-situatie zijn we genoodzaakt een snelle boost te geven aan het creëren van vernieuwend onderwijs. Daar moeten trainingen en webinars voor gedaan worden. Aan de andere kant speelt er ook de gedachte hoe lang deze situatie nog gaat duren. Kunnen we in september of iets later niet gewoon terug naar hoe alles was? Er is een groep collega’s die op dit laatste hoopt, maar een ander deel staat ervoor open om in ieder geval de veranderingen in gang te zetten naar duurzaam onderwijs.”

Kennisuitwisseling binnen HR 

Er zijn zo’n veertig onderwijsadviseurs die tijdens een koffiemoment drie keer per week online kennis uitwisselen over wat er in het land plaatsvindt in de praktijk. Ieder hoeft immers niet zelf het wiel uit te vinden, want je kunt leren van elkaars bevindingen en ervaringen. Mirjam: “Er zijn ook kenniscentra, ‘werkplaatsen’, waar we ontdekken wat er allemaal mogelijk is en we helpen elkaar. Het organiseren van de mate van informatie blijft een hele uitdaging, want je wilt niet dagelijks ondergesneeuwd worden met een veelheid aan mailtjes en teamchats.”

Psychische pandemie

Er moet in de leslokalen ook in september en daarna goed geventileerd kunnen worden met open ramen, want er wordt gesteld dat dan de corona-virusdeeltjes weg kunnen ‘vliegen’. “Ik heb nog geen idee hoe ze dat in de winter willen doen. We bekijken het gewoon per fase en proberen de positieve energie erin te houden, hoewel dat niet altijd eenvoudig is. De algemene tendens is dat iedereen werkzaam in het onderwijs vooral de aanwezigheid van studenten erg mist en alles eraan doet om ondanks de situatie gedegen onderwijs te geven. Iemand hoorde ik recentelijk zeggen dat we nu een fysieke pandemie hebben, maar als we niet uitkijken voor onze docenten hebben we straks een psychische pandemie die veroorzaakt wordt door stress. Dat zou zomaar kunnen gebeuren.”

Nog geen abonnee? Neem dan nu een (gratis) abonnement op het vakblad Schoolfacilities.

 

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

september uitgave

Partners