Jaap Hoeksema, Alfa College: "De professionele begeleiding van Inepro is een compliment waard"

E-mailadres Afdrukken

Het Alfa College heeft op alle negen locaties het betaalsysteem van Inepro voor printen en kopiëren geïmplementeerd. Toekomstvisie in combinatie met een betrouwbare uitstraling van Inepro zijn de belangrijkste argumenten geweest om voor deze oplossing te kiezen, legt diensthoofd facilitair bedrijf Jaap Hoeksema uit. “Wij denken dat het bij hen eenvoudig is om de functionaliteit uit te breiden, omdat ze dat toch al in hun pakket hebben. Bovendien is het een Nederlands bedrijf, ze maken hun eigen software en hebben iemand in de regio die op korte termijn service kan verlenen. Allemaal argumenten die ons het gevoel geven dat we in de toekomst samen iets kunnen opbouwen.”

Het Alfa College is een ROC met een christelijke identiteit (11.280 deelnemers, 1.161 medewerkers) met vestigingen in Groningen, Hoogeveen, Assen, Emmen en Hardenberg. Vernieuwing staat van oudsher hoog in het vaandel van dit ROC, met name op het gebied van begeleiding en infrastructuur om ook de zwakkere leerlingen binnenboord te houden. “Iedere student heeft bij ons een eigen plek, een podium waar hij zichzelf kan uiten. Dus hij kan aan de school vertellen wat hij belangrijk vindt en wat hij wil, in plaats van dat de school dat voor hem bepaalt.”

Sportcentrum als pilot

Drie jaar geleden was het Alfa College een van de eerste roc's in Nederland die de mogelijkheden van de multifunctionele chipkaart ten volle wilde benutten en men ging daarmee aan de slag in het nieuwe Sportcentrum in Groningen. Jaap Hoeksema werd projectleider. “Ik was verantwoordelijk voor de locatie, de exploitatie en had de opdracht er een contextrijke leeromgeving van te maken, die bovendien state-of-the-art moest zijn. We gingen allerlei toepassingen gingen testen, zoals narrowcastingsystemen, kassamanagementinformatiesystemen en pasjessystemen. Succesvolle toepassingen zouden we uitrollen in het hele Alfa College. Uit die tijd stammen de eerste contacten met Inepro.”

Praktijkervaring

Bij het ontwikkelen van die nieuwe toepassingen bleek de werkelijkheid tamelijk weerbarstig. Betalen met de chipkaart in de kantines, bij vendingautomaten en voor printen en kopiëren zijn met succes geïmplementeerd. Aanwezigheidsregistratie werkt wel bij de ingang van de gebouwen, maar is nog niet overal tot op lesniveau doorgevoerd. Een proef met lockers in het sportcentrum is zelfs helemaal mislukt. “We hadden bedacht dat leerlingen hun tas met spullen met de chipkaart in lockers konden zetten. Maar dat doet niemand. Iedereen die gaat sporten heeft zijn spullen in een speciale Alfa College Sport en Bewegen-tas zitten. Die tas wordt naast het sportveld gezet, meegesleept naar de lessen en vervolgens weer naar een ander sportveld. Dus die lockers werden helemaal niet gebruikt en die heb ik gelukkig kunnen verkopen.”

Meer integraliteit

Het Alfa College besliste telkens op basis van functionaliteit met welke leverancier ze in zee ging. Maar beheersmatig is het heel lastig om met een groot aantal leveranciers te werken. Daarom wordt tegenwoordig ook gekeken of een leverancier nog meer producten en diensten kan leveren. Die visie heeft vooral vorm gekregen nadat de ict een half jaar geleden is geoutsourced. “Zo'n ict-dienstverlener stelt vooral aan de proceskant andere eisen dan je als school doet. Veel bedrijfsmatiger en professioneler. Daarom wordt nu ook gekeken naar de integraliteit. Dat was ook een van de argumenten om voor Inepro te kiezen. Als we in de toekomst iets willen met tourniquets of vending of met kassasystemen kunnen we dat bij hen neerleggen.”

Printen en kopiëren

Inepro heeft een opwaardeer- en betaalsysteem geleverd voor het printen en kopiëren op basis van de chipkaart. Er is een koppeling gemaakt met het reeds aanwezige kassasysteem, waardoor de pas ook kan worden gebruikt voor het afrekenen van producten die aan de balie worden verkocht. Er wordt gewerkt met meerdere gebruikersgroepen en beurzen en er zijn combinaties van gebruikersgroepen en beurzen mogelijk. De brongegevens voor het betaalsysteem komen uit PeopleSoft en het kaartmanagement wordt verzorgd door IDware. Met die systemen zijn koppelingen gemaakt. Alle transacties worden opgeslagen in een management informatie systeem. De leerlingen betalen hun eigen prints, die van de docenten worden door de school betaald en achteraf doorberekend naar de verschillende afdelingen. Privé-afdrukken moet het personeel uiteraard zelf betalen. “Het is prima als iemand privé of voor de voetbalclub blaadjes gaat printen of kopiëren. De functionaliteit is er toch, dus waarom niet? Maar dan moeten ze die kosten wel voor eigen rekening nemen, dus het pasje opwaarderen.”

Flexibiliteit

Het systeem zou in de zomervakantie worden geïmplementeerd in combinatie met de upgrade van de infrastructuur van de ict, maar door vertragingen werd dat uitgesteld tot de herfstvakantie. Inepro is daar heel soepel mee omgegaan, heel belangrijk volgens Jaap Hoeksema. “Kwaliteit heeft ook te maken met service en begeleiding. En dat hebben zij helemaal waargemaakt door hun opstelling in de vertraging. Door pijnpunten goed gedocumenteerd daar neer te leggen waar het hoort, gaven ze er blijk van het proces volledig te beheersen. Die professionaliteit en begeleiding zijn beslist een compliment waard.”

Bekijk ook de bedrijfspresentatie van Inepro

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners