Lianne Poels, product specialist E en M commerce: “Rabobank adviseert u graag over alternatieven voor de Chipknip”

E-mailadres Afdrukken

Na 1 januari 2015 kan de Chipknip niet meer gebruikt worden. Dit heeft Currence, de merkeigenaar besloten. In het onderwijs wordt de Chipknip nog veelvuldig gebruikt. Scholen moeten daarom een alternatief kiezen voor de betalingen in kantines, bij vending machines en print/kopieerapparatuur. Volgens Lianne Poels, Product Specialist E en M commerce, is het voor onderwijsinstellingen zaak om zich op tijd te oriënteren op de mogelijkheden. Want voor je het weet, is het jaar alweer om.

In het onderwijsveld wordt veel elektronisch betaald. Dat is handig, snel en biedt enkele duidelijke voordelen. Zo hoeft er geen cash in huis te zijn, hebben facilitair managers en inkopers snel en makkelijk overzicht op de transacties en kunnen de gebruikers hun tegoed makkelijk controleren en opwaarderen. “Cash wil niemand meer in deze tijd”, weet Poels. “Pinnen wordt vaak als te langzaam ervaren en gesloten systemen zijn ook niet ideaal omdat deze beperkt te gebruiken zijn en de geld en service verantwoordelijkheid bij de onderwijsinstelling leggen. Vandaar dat de Rabobank MyOrder Cashless Betalen heeft ontwikkeld, een open systeem dat zeer gemakkelijk is in gebruik en voor iedereen toegankelijk ongeacht bij welke bank hij bankiert.”

Betaalsystemen
“Er komen steeds meer verschillende betaalsystemen naast elkaar. Daardoor is het lastig om een duidelijk beeld te krijgen van de voor en nadelen van alle systemen”, stelt Poels. “Een voordeel van chippen was dat het lekker snel ging. Maar MyOrder Cashless, met de achterliggende techniek MiniTix, is nog sneller. En dat is een belangrijk voordeel. De transactiekosten zijn uiteraard belangrijk, je wilt niet te veel betalen voor de transacties. Maar nog belangrijker is de snelheid van het systeem. Pauzes zijn vaak van korte duur. Iedereen, ook de cateraar, wil zo min mogelijk wachttijd in de kantine of bij de coffeecorner. Ook wil men vaak extra faciliteiten bieden zoals gratis koffie, printen en kopiëren voor docenten op budget.”
 

MyOrder Cashless Betalen is in 2007 door Rabobank ontwikkeld. Het is een open systeem dat al op veel scholen en universiteiten wordt gebruikt. “Het is eigenlijk een soort virtuele portemonnee waarmee je online en via een mobieltje kleine bedragen (tot 150 euro) kunt afrekenen. Dat kan door gebruik van een 'token': vaak is dat de school- of studentenpas, maar ook een sticker op de mobiele telefoon of zelfs een polsbandje of sleutelhanger zijn mogelijk. Scholieren en ouders kunnen de virtuele portemonnee 24 uur per dag opwaarderen via internet (www.mijncashless.nl), iDeal of de MyOrder app. Groot voordeel is dat de schoolpas hierdoor meer functies krijgt: betalen in de kantine, boeken lenen bij de bibliotheek, toegang tot lockers, printen en kopiëren etc.”

In de cloud
De virtuele portemonnee wordt opgeslagen in de cloud. Dat biedt zowel voor de gebruikers als de beheerders enkele belangrijke voordelen. “Het is een heel veilig systeem. Als een leerling de token kwijtraakt, zit het geld nog steeds in de virtuele portemonnee. De gebruikers kunnen bovendien via de site mijncashless of de MyOrder app in een oogopslag zien wat er betaald is. Ook kunnen ze ervoor kiezen om automatisch mail te ontvangen als er uitgaven zijn gedaan.”

Managementinformatie
Maar ook de beheerders: de facilitair managers, inkopers en catering managers kunnen via het online systeem makkelijk overzichten krijgen van de transacties. “Het systeem levert uitgebreide managementinformatie. Daardoor is goed te zien wat er binnen de school gebeurt. Wat zijn de piekuren in de kantine? Wat zijn de meest populaire producten? Welke vendingautomaten of printers worden het meest gebruikt? Al dat soort informatie kan gebruikt worden om de dienstverlening en de service verder te optimaliseren en in te spelen op actuele ontwikkelingen.”

Verschillende tarieven
De token waarmee wordt afgerekend is gekoppeld aan de gebruiker. Het systeem ziet dus wie er afrekent. Hierdoor kunnen scholen en cateraars verschillende tarieven hanteren voor scholieren en medewerkers van scholen. Poels: “Docenten kunnen hierdoor bijvoorbeeld gratis printen, terwijl leerlingen hier wel een vergoeding voor moeten betalen. Of de eerste drie koppen koffie per dag zijn voor docenten gratis. Met ons systeem is dat heel makkelijk aan te passen.”

Opwaarderen
De virtuele portemonnee kan makkelijk en op verschillende manieren worden opgewaardeerd. Via iDEAL, overschrijving, creditcard of Paypall. Zo kunnen studenten of (de ouders van) leerlingen ervoor kiezen om elke maand geld in de virtuele portemonnee te doen, maar het systeem heeft ook de mogelijkheid om de portemonnee automatisch aan te vullen (autoreload) zodra het saldo onder nul komt. Hoeveel er wordt bijgestort kunnen de ouders zelf bepalen. “Op die manier hoeven leerlingen geen geld mee naar school te nemen, maar zitten ze ook nooit zonder. En mocht er een keer te weinig geld in de virtuele portemonnee zitten, dan is die real time bij te vullen.”

MyOrder
Een ander voordeel van MyOrder Cashless Betalen is dat gebruikers makkelijk van te voren kunnen bestellen en betalen via de gratis app MyOrder. Het broodje of de maaltijd staat dan op een aangegeven tijd klaar op een afhaalpunt. “Daardoor is voor cateraars tot 20 procent meer omzet te realiseren. En het is uiteraard een goede manier om rijen bij de kassa’s te verkorten en de service uit te breiden. Ook hier snijdt het mes aan twee kanten. Bovendien is MyOrder op steeds meer plekken buiten de schoolomgeving te gebruiken. Al bij meer dan 13.000 zaken in Nederland kun je via MyOrder bestellen en betalen, zoals bijvoorbeeld bij de bioscoop, parkeerplek of horecagelegenheid.”
 

Quotes uit de markt:

Leonie Braskamp, consultant Voeding Universitair Medisch Centrum Utrecht, koos voor MyOrder Cashless Betalen: “UMC Utrecht koos ter vervanging van de Chipknip, na een uitgebreide selectie voor MyOrder Cashless Betalen. Het systeem is eigentijds, snel, veilig en gebruiksvriendelijk. Daarmee beantwoordt het aan alle wensen van de consument en de organisatie.”

Rob Boos, Director Business Operations International School of Amsterdam: “Het is gewoon een heel handig systeem, voor de ouders, de leerlingen, en de mensen die achter de kassa’s staan. Het mooie is dat je schoolpas, catering, lockers, bibliotheekpas en zelfs excursies in één systeem kunt integreren. Het is veel efficiënter dan cash afrekenen en het is veilig en als school kost het helemaal niks. Eigenlijk kan ik helemaal geen nadelen bedenken, daarom kan ik collega’s van andere scholen adviseren het ook te gaan gebruiken.”

Implementatie
MyOrder Cashless Betalen is een open systeem, maar Poels benadrukt dat binnen dit systeem een gesloten systeem kan worden gecreëerd als een school dat wil. “De school kan dat zelf bepalen binnen bepaalde kaders. Op dezelfde betaalautomaten kan eventueel ook, nu of later, EMV-C (contactloos pinnen) geaccepteerd worden.” De invoering van kan volgens Poels vlekkeloos verlopen. “Een school sluit bij ons een MiniTix-contract af binnen de kaders die we met de school opstellen. Het systeem is vervolgens binnen twee maanden in te voeren, in sommige gevallen sneller zelfs. Uiteraard leggen we het systeem aan alle betrokken partijen duidelijk uit. In de meeste gevallen zal er een korte duale periode zijn, waarin twee betaalsystemen naast elkaar kunnen bestaan. Maar scholen kunnen ook kiezen voor de ‘big bang benadering’ en het systeem na een vakantieperiode (bijvoorbeeld  de zomervakantie) invoeren.”

Volgens Poels is het belangrijk dat scholen zich de komende tijd echt gaan verdiepen in de nieuwe betaalsystemen. “Het jaar is zo om en dan moet er een goed alternatief voor de Chipknip gekozen en ingevoerd zijn. Het probleem wordt door scholen nu nog te vaak vooruitgeschoven. Dat is onverstandig. Bovendien zijn er ook andere partijen bij betrokken, denk aan cateraars en de leveranciers van print/kopieer apparatuur en vendingautomaten. Mogelijk moeten er terminals verwisseld worden en ook dat vergt tijd. Het is daarom zaak om alle partijen duidelijk op papier te hebben en ook echt te betrekken bij de overstap naar een ander betaalsysteem. Groot voordeel van MyOrder Cashless Betalen is dat bijna alle cateraars al een MiniTix-contract hebben, dat zal dus geen vertraging of aanpassingsproblemen opleveren.”

Scholen kunnen volgens Poels het beste kiezen voor één vorm van betaling of twee systemen die goed op elkaar aansluiten. “Een eenduidige manier van betalen is het beste. Dat is zowel voor gebruikers als aanbieders het meest efficiënt. Wij willen scholen daar uiteraard over adviseren, dat doen we graag en goed.”
 

Meer informatie over cashless betalen?

Mail Lianne Poels, Product Specialist E en M commerce op Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. . Of kijk op de website www.rabobank.nl/chipknip


 

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners