Inepro heeft een duidelijke focus op het onderwijs. “De kracht van ons systeem zit in de totaaloplossing”

E-mailadres Afdrukken

Inepro, leverancier en producent van betalingsoplossingen en beheersystemen, komt met een vernieuwde oplossing, iBos (inepro Back office suite). Een ideale oplossing om totale controle te houden over een contant geld vrije omgeving en dus zeer geschikt voor onderwijsinstellingen. Met iBos hebben scholen nog maar één chipkaart nodig voor alle facilitaire zaken. 

Marcus van der Waal, Head of Solutions bij Inepro. “We leveren betalings- en registratiesystemen in binnen- en buitenland en dat doen we al meer dan twintig jaar.”

“Inepro staat voor innovatieve Nederlandse producten en daar zijn we trots op”, vertelt Marcus van der Waal, Head of Solutions bij Inepro. “We leveren betalings- en registratiesystemen in binnen- en buitenland en dat doen we al meer dan twintig jaar.” De kracht van het Nederlandse bedrijf zit volgens Van der Waal in de eigen R&D ontwikkelafdeling. “We ontwikkelen en produceren bij Inepro alles zelf, zowel de software als de hardware. We zijn daardoor van niemand afhankelijk en kunnen zeer goede nazorg leveren. We hebben tenslotte alles zelf in de hand.”

Het motto van Inepro is: open ambitions. “We willen met onze oplossingen bijdragen aan de efficiency van onze klanten. Met de betalings- en registratiesystemen willen we onze klanten tijd en geld laten besparen. Wij regelen de secundaire taken zodat onze klanten zich op hun primaire proces kunnen richten.”

Bij het bedrijf met zijn hoofdkantoor in Nieuw-Vennep zijn ze gek op techniek. “Innovatie zit echt diep verankerd in het dna van ons bedrijf”, vertelt Van der Waal. “Dat zie je ook terugkomen in ons kantoor dat we zelf hebben ontworpen met de laatste groene innovaties en technieken. Zo besparen we mede dankzij aardwarmte en betonkernactivering jaarlijks 40 procent op onze energiekosten. Daarnaast hebben we zelf ons verlichtingsmanagementsysteem ontwikkeld. En we doen aan smart metering, we meten het stroomverbruik, zodat we er bewuster mee om kunnen gaan. Voor onze buitendienst hebben we bovendien acht elektrische auto’s. Dat geeft onze duurzaamheidsambities aardig weer.”

Wright Brothers
Bij binnenkomst in het kantoor, opgetrokken uit beton, bamboe en glas, wordt de ambitie van het bedrijf meteen zichtbaar. Aan de wand hangen foto van de ‘Wright brothers’ met daaronder de slogan: let’s make things Wright. “We hebben echt een link met de gebroeders Wright. Ook wij zijn gedreven, gepassioneerd over techniek en altijd opzoek naar betere oplossingen en innovatie. Zo hebben we zelf slimme tools ontwikkeld om onze nieuwe technieken te controleren. Alles wat we maken, testen we eerst uitgebreid in huis. En daarna schaven we er net zo lang tot het helemaal top is.”

Sinds kort heeft Inepro een duidelijke focus op het onderwijs. “We hebben twee strategieën: indirect sales aan wederverkopende partijen, zoals bijvoorbeeld leveranciers van printers en vendingautomaten, en direct sales op de Nederlandse markt, zoals aan onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven. De onderwijstak is steeds belangrijker voor ons geworden en met het verdwijnen van de chipknip eind 2014 zal dat nog meer toenemen. Scholen moeten immers een alternatief kiezen voor het betalingsverkeer. Onze modulaire software-management applicatie iBos is daarvoor ideaal.”

Online dienst
De kracht van het systeem zit volgens Van der Waal in de totaaloplossing. “Onze iBos applicatie wordt aangeboden als SaaS-oplossing, Software as a Service. De software wordt niet meer lokaal geïnstalleerd, maar aangeboden als een online dienst waarvoor onderwijsinstellingen een contract afsluiten. Iedere betaalterminal staat in direct contact met de cloudserver van Inepro, waardoor scholen geen omkijken meer hebben naar de installatie, het onderhoud en het beheer van de serveromgeving. We bieden één oplossing, één systeem, één aanspreekpunt. Dat maakt het voor onze klanten makkelijk en overzichtelijk.”

Een belangrijke module binnen het systeem is het snel en accuraat maken van rapportages. “Dit kan geheel naar eigen eisen en wensen worden ingericht. Op vaste tijden worden er dan verschillende rapportages verzonden naar de school, de cateraar, de printerleverancier en de leverancier van vending machines. De betrokken partijen hebben dan in een oogopslag zicht op alle transacties. Met deze rapportages kan de service uiteraard weer worden bijgestuurd en verbeterd.”

 

Het systeem van Inepro is een gesloten systeem, maar Van der Waal benadrukt dat er gemakkelijk een koppeling is te maken naar een open betaalsysteem. “Dat is te realiseren via internet of de opwaardeerautomaten. Zo kunnen scholen de voordelen van een gesloten systeem combineren met de voordelen van een open systeem.”

Look-and-feel
Om de herkenbaarheid van het systeem te vergroten heeft Inepro een geheel nieuwe lijn met terminals met touchtechnologie ontwikkeld in de kleuren rood en zwart. “We hebben gekozen voor een vierkante vormgeving met opvallende kleuren. Die vormen en kleuren komen ook weer terug in onze software. Zo heeft de nieuwe lijn echt duidelijk één look-and-feel. Ook hebben we een vaste set met iconen ontwikkeld voor de herkenbaarheid.”
Volgens Van der Waal is iBos een heel flexibel systeem. “We richten de softwareapplicatie in overleg met de onderwijsinstelling in. Precies naar de wensen van de school. We leveren daarbij uiteraard ook de opwaardeerapparatuur zodat gebruikers hun kaart met pas of munt kunnen opwaarderen.” Het nieuwe systeem van Inepro kent een vliegende start, met installaties bij diverse voortgezet- en hoger onderwijs instellingen en universiteiten.

Van der Waal verwacht de komende maanden meer interesse van andere scholen. “De gemiddelde doorlooptijd, de tijd om het systeem op een school in te voeren, is zes tot acht weken.” De meest ideale tijd voor de overstap naar een nieuw betalingssysteem is volgens Van der Waal in een vakantieperiode. “Het gaat om een flinke operatie, want ook de vending machines en printers moeten met nieuwe terminals worden uitgerust. Er zijn dit kalenderjaar nog drie vakantieperiodes waarin de overstap prima gemaakt zou kunnen worden: de voorjaarsvakantie, de zomervakantie en de kerstvakantie. Ik adviseer scholen om er niet te lang mee te wachten.”

Het systeem van Inepro is een gesloten systeem, maar Van der Waal benadrukt dat er heel gemakkelijk een koppeling is te maken naar een open betaalsysteem. “Dat is makkelijk te realiseren via internet of de opwaardeerautomaten. Zo kunnen scholen de voordelen van een gesloten systeem combineren met de voordelen van een open systeem.” De volgende stap voor Inepro wordt het uitgeven van apps. “We zijn momenteel bezig met de ontwikkeling van enkele apps die het betalingsverkeer nog meer moeten vereenvoudigen. Zo komt er bijvoorbeeld een Android-, IOS- en Windows app voor veilig identificeren. En er komt een mobiel printen app en een app voor internetopwaarderen. Daarmee is ons systeem voorlopig klaar. Maar we blijven natuurlijk zoeken naar verbeteringen, innovaties en uitbreidingen. Dat proces zal bij ons nooit stoppen.” 

Bekijk ook de bedrijfspresentatie van Inepro

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners