Eric Blok, Magna Carta: “Cashless betaaloplossingen gaan zich ontwikkelen tot een optimale student experience”

E-mailadres Afdrukken

Onderwijsinstellingen die hun afrekensystemen goed inrichten hebben daar veel profijt van, zeker als ze kiezen voor de integrale oplossing van Magna Carta. Begin 2013 lanceert het bedrijf hun nieuwe webbased platform, dat uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid. Account Manager onderwijs Eric Blok beschouwt het als de start van een nieuw tijdperk in de wereld van betaaloplossingen, waarin de student centraal staat. “De student kiest zijn onderwijsinstelling mede op basis van de facilitaire voorzieningen. Naar die student moet je luisteren, want die is vaak al veel verder als de instelling zelf op het gebied van social media en mobiele apparatuur.”

Magna Carta is een bekende naam in het onderwijs. Het bedrijf focust zich op het onderwijs met een integrale benadering van cashless betaaloplossingen. De schoolpas is daarbij de basis en het uitgangspunt voor verschillende toepassingen. Zoals het afrekenen in de catering, bij het printen/kopiëren, bij vendingautomaten en zelfs voor de wasmachines op de campussen. Diezelfde pas wordt ook gebruikt voor aanwezigheidsregistratie, parkeerbeheer en toegangscontrole, systemen die allemaal afkomstig zijn van andere leveranciers. Eric Blok: “Het integrale is dat die schoolpas in onze backofficesystemen wordt gekoppeld aan de producten van al die partners, zoals kassa's, vendingautomaten, multifunctionals, etc.. Dus als er in een onderwijsinstelling een grote diversiteit aan producten van verschillende leveranciers staat, kunnen wij dat aan elkaar koppelen en dan werkt het.”

Flexibiliteit

Doordat Magna Carta een duale betaaloplossing heeft (open en gesloten betaalsystemen) worden alle relevante mogelijkheden opengehouden en hebben onderwijsinstellingen volledige vrijheid om een betaalsysteem te kiezen. Daarmee doen ze nooit een desinvestering, want ook achteraf kan er worden gewisseld van betaalsysteem. Een school die nu kiest voor Magna Carta's eigen open FacilityPro systeem of de chipknip, kan later zonder grote problemen of kosten overstappen op een mobiele betaaloplossing, zoals MiniTix. Mariëtte Sanders, Marketing Manager: “Op onderwijsinstellingen heeft men relatief vaak de wens om achteraf dingen te wijzigen. Door onze flexibiliteit kan dat. Dat is dus echt ontzorging, men doet geen desinvesteringen. Magna Carta groeit als het ware mee met de ontwikkeling van de onderwijsinstelling.”

Webbased Platform (FacilityPro 5)

Klik op de afbeelding voor een groter plaatje.

Het hart van de betaalsystemen is FacilityPro Manager, een softwarepakket dat bij de onderwijsinstelling draait en waarmee het hele betaalsysteem is te bedienen. In 2013 wordt een grote stap voorwaarts gemaakt met de overstap naar FacilityPro Platform. Dat is een webbased solution die in in de loop van het jaar in meerdere fases zal worden uitgerold. Dat het platform webbased is heeft volgens Mariëtte Sanders een grote impact. “Met name voor de klanten zijn de voordelen gigantisch. Ze kunnen veel gemakkelijker op het systeem, vanuit huis, vanaf flexplekken, met een computer, tablet of smartphone. Dat is uniek binnen de markt. En er zijn allerlei nieuwe toepassingen. Straks kan een student op zijn smartphone zien dat een bepaalde vendingautomaat geen Coca Cola Light meer heeft.”

Gebruiksvriendelijke toepassingen

Met FacilityPro 5 wordt de beheerslast van onderwijsinstellingen omlaag gebracht. De traditionele FacilityPro Manager is destijds ontwikkeld om alle denkbare beheerstaken uit te kunnen voeren. Dat werkt uitstekend, maar is behoorlijk arbeidsintensief, omdat er allerlei menu's doorlopen moeten worden. Het webbased platform biedt de mogelijkheid om voor ieder soort gebruiker en voor iedere taak een aparte toepassing te maken. De conciërge krijgt een maatwerktoepassing waarmee hij het pasbeheer doet, de facilitair medewerker een eigen toepassing om het dagelijks beheer te doen, de bestuurder een eigen toepassing om sturingsinformatie te verkrijgen en de student krijgt zijn eigen toepassing voor het afhandelen van zijn zaken. Gebruiksgemak staat bij die toepassingen centraal. Mariëtte Sanders: “Als iemand die zijn schoolpas kwijt was moest naar de conciërge er op een houtje-touwtje-manier voor zorgen dat er een nieuwe pas kwam. In het nieuwe systeem kan de conciërge eenvoudig aangeven welke pas kwijt is. Die wordt automatisch geblokkeerd, er wordt automatisch een nieuwe pas aangemaakt en het systeem weet ook of de eigenaar van de pas een boete moet betalen. Dat gaat veel gemakkelijker en sneller.”

Glazen bol

Het webbased platform sluit naadloos aan op ontwikkelingen en trends op het gebied van vending, onbemande dienstverlening en de rol van social media daarbij. Eric Blok: “In het buitenland gaat dat heel ver. Ik denk niet dat al die dingen naar Nederland zullen komen, maar wij kunnen wel een blik laten werpen in die glazen bol en de richting aangeven waarin het zich in het onderwijs zal ontwikkelen.”

Een duidelijk zichtbare trend is dat er een verschuiving zal plaatsvinden van bemande naar onbemande dienstverlening, maar die dienstverlening moet wel een persoonlijk tintje hebben. Een typische ontwikkeling in combinatie met social media is dat leerlingen graag dingen kopen voor medeleerlingen die ze leuk vinden. De ene leerling betaalt en de andere identificeert zich met zijn pas en ontvangt het cadeautje. Het milieu blijft belangrijk; scholen willen niet dat iedereen zijn afval buiten weggooit. Eric Blok: “Er worden vendingmachines ontwikkeld die de blikjes weer innemen. Om de studenten te stimuleren hieraan mee te werken wordt er in groepsverband met een puntensysteem gedoneerd aan een goed doel. Dat is echt de trend voor 2013. Wij zijn aan het kijken hoe wij daar als Magna Carta een rol in kunnen spelen.”

Voor het onderwijs zijn dit soort visiepresentaties ware eyeopeners. Mariëtte Sanders: “Dat is niet zo vreemd. Op scholen is men in eerste instantie bezig met het geven van onderwijs. Beheerszaken komen op de tweede plaats en nieuwe ontwikkelingen op de derde plaats. Maar dit soort zaken wordt wel steeds belangrijker, met minder geld meer service leveren.”

Maximaal gebruiksgemak

“Wij leveren service in een digitale wereld, mensen nemen een tablet en iPhone mee, ze willen die koppelen met een vendingmachine om te zien in welke machine artikelen nog beschikbaar zijn."

Door het trendonderzoek realiseert Magna Carta zich dat een betaalsysteem meerdere soorten gebruikers heeft, die elk allemaal wat van het systeem willen. De student wil zonder gedoe kunnen bestellen en afrekenen. De bestuurder heeft een visie en gebruikt informatie uit het systeem om dingen te organiseren. De facilitair medewerker is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en is op zoek naar optimalisering en gemakkelijk beheer. De partners – leveranciers van producten in de automaten – willen door het gebruik van nieuwe media en transactietechnologie hun klanten beter leren kennen om hun productaanbod daar maximaal op af te stemmen. Eric Blok: “Wij leveren service in een digitale wereld, die wereld verandert, mensen nemen een tablet en iPhone mee, ze willen die koppelen met een vendingmachine om te zien in welke machine artikelen nog beschikbaar zijn. In combinatie met een veranderend eetgedrag als gevolg van buitenlandse invloeden biedt dat kansen voor grote instellingen. Wij kunnen dat straks met ons webbased platform faciliteren, op maat voor al die typen gebruikers.”

De meeste onderwijsinstellingen zijn nog niet toe aan dergelijke geavanceerde trajecten. Dat hoeft ook niet. “Als scholen ervoor zorgen dat het afrekensysteem goed wordt ingericht, volledig geïntegreerd met één kaart, hebben ze daar veel profijt van. Dan worden ze ontzorgd en met die betaaloplossing zijn ze aantrekkelijk voor studenten. Het optimaliseren van onbemande dienstverlening en geautomatiseerd beheer, het integreren met social media en mobiele betaalvormen voor een optimale student experience, is iets voor de langere termijn.”

Bekijk ook de bedrijfspresentatie van Magna Carta Chipcard Solutions

Deel dit artikel op:

 

Reacties 

 
#1 Hendrik 30-08-2013 22:52
mooi artikel joh. bedankt

whatsapp pc
Citeer
 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners