Martijn Kraaijvanger, Inholland: "Magna Carta is hét aanspreekpunt voor ons betaalkaartsysteem"

E-mailadres Afdrukken

Hogeschool Inholland, een onderwijsinstelling met ruim 33.000 studenten en 2.800 medewerkers, is gevestigd in elf steden in de Randstad. Als grote onderwijsorganisatie ziet men het als een belangrijke taak de internationale concurrentiepositie van Nederland te versterken. In Hoofddorp spreken we met Martijn Kraaijvanger (Locatiehoofd Facilitaire Zaken, rechts op de foto) en Marcel Kok (App. & Func. Beheerder). Magna Carta is de leverancier en partner van het betaalkaartsysteem bij Inholland.

Martijn Kraaijvanger legt uit dat Inholland in 2002 is ontstaan vanuit een fusie: allemaal aparte hogescholen, met veel gebouwen en nevenlocaties met diverse betaal- en toegangsystemen. Het streven van Directie, Facilitaire Zaken en Inkoop was om binnen Inholland te werken met één partner voor het betaalsysteem: één aanspreekpunt. De keuze viel op Magna Carta: een grote en betrouwbare speler in de markt van betaalkaartsystemen en een bedrijf dat dit project aan kon.

Spin in het web

Magna Carta is het aanspreekpunt voor het betaalkaartsysteem. Zij werkt hierbij samen met enkele partners, met elk een eigen specialisme. Zo werkt ze samen met diverse kassaleveranciers, leveranciers van kopieermachines, printers en multifunctionals, alsook diverse bancaire partijen. Magna Carta is de spin in het web.

“Wat je uiteindelijk overhoudt: het betaalkaartsysteem, de kaartlezers en FacilityPro. Dat voldoet prima en is een succes: het draait op elke locatie. Of je nu in Hoofddorp of Rotterdam gaat kopiëren, dat is allemaal mogelijk. En dat is een hele grote winst”, geeft een tevreden Martijn Kraaijvanger aan.

Gesloten betaalsysteem en Chipknip

Het kaartsysteem van Inholland wordt aangewend voor toegangscontrole, koffie- en theeautomaten en voor kopiëren van alle medewerkers. Wil men iets uit de snoepof frisdrankautomaat, dan kan dat met Chipknip. Ook in de diverse bedrijfsrestaurants dient met Chipknip te worden betaald. “Helaas is er nog steeds cash geld in omloop, dit was een van de wensen van de cateraar binnen Inholland. Het liefst willen we een cashless omgeving creëren”, geeft de heer Kraaijvanger aan. Zo kan bij één van de kassa’s in het bedrijfsrestaurant met munten worden betaald, bij de overige kassa’s kan met Chipknip worden betaald. Via deze weg blijft dus cash geld in omloop, wat toch een aantal nadelen oplevert: o.a. het geld dient te worden gestort en geteld. Ook veiligheid is een issue. Slechts één locatie (Diemen) is volledig cashless.

De studentenpas (collegekaart) is een legitimatiebewijs binnen Inholland, voor met name aanwezigheidregistratie bij tentamens en het lenen van boeken uit de bibliotheek. Alle betalingen doen studenten met Chipknip.

Service Level Agreement

“Inholland is een dynamische omgeving en elke zomerperiode vinden daar veel verhuisbewegingen plaats”, vertelt Marcel Kok. “Dan moet je ook denken aan het verplaatsen van koffie- en thee automaten, snoepautomaten en kopieerapparatuur. Dit geeft vaak storingen: o.a. kapotte kabels of het niet goed aangesloten zijn op het netwerk. Elke verhuizing geeft extra complicaties en werk”. Dit wordt altijd goed opgelost door Magna Carta. Hiervoor heeft Inholland een Service Level Agreement (SLA) afgesproken met Magna Carta. Een vaste groep servicetechnici, met veel know-how, komt over de vloer bij Inholland en dat geeft vertrouwen en de storingen worden snel en adequaat opgelost.

FacilityPro Manager

Marcel Kok licht toe dat op elke medewerkerkaart een tokenwaarde is ingesteld voor een groot aantal koppen koffie/thee en kopieën. Via de beheerssoftware FacilityPro Manager worden deze gegevens geregistreerd en maandelijkse rapportages gegenereerd. De rapportages met betrekking tot kopiëren en printen zijn voor Inholland, deze kosten worden intern doorbelast naar de diverse kostenplaatsen. Het gebruik van koffie/thee is van belang voor de cateraar, die deze apparatuur in beheer heeft en de opbrengst ontvangt.

Magna Carta organiseert elk jaar bijeenkomsten voor de gebruikers van FacilityPro Manager. Tijdens deze bijeenkomsten zijn altijd medewerkers van Inholland aanwezig om de nieuwste ontwikkelingen met betrekking tot de beheerssoftware te bespreken. Marcel Kok geeft aan dat de verbeteringen van de diverse functionaliteiten van de FacilityPro Manager een fijne aanvulling zijn, onder meer PIM (Post Issuance Maintenance). Op dit moment is men bezig om PIM te implementeren binnen Inholland.

Toekomst Chipknip

Het huidige betaalkaartsysteem voldoet dus prima, maar Martijn Kraaijvanger geeft aan dat men altijd alert dient te zijn op externe factoren en ontwikkelingen. Onder meer het op termijn verdwijnen van Chipknip is een aspect dat aandacht vraagt en waar men bewust mee bezig is. Martijn Kraaijvanger geeft aan dat hij veel mogelijkheden ziet met de OV-chipkaart als toekomstig betaalmiddel binnen Inholland. Het streven is om zoveel mogelijk gebruik te maken van het openbaar vervoer, niet alleen voor studenten, maar ook voor de medewerkers.

Het openbaar vervoer is belangrijk binnen Inholland en men kent goede regelingen, ook voor medewerkers. De diverse locaties zijn goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Dit is een speerpunt binnen de onderwijsinstelling. In Haarlem, Alkmaar en Diemen heeft men ook OV-chipkaart oplaadpunten.

Vanzelfsprekend volgt Magna Carta deze ontwikkelingen op de voet en informeert haar klanten graag over de toekomstverwachtingen van overige betaalkaartsystemen, waaronder Mobiel betalen (MiniTix) en de ontwikkelingen op het gebied van open contactloze systemen (PayPass en PayWave).

Bekijk ook de bedrijfspresentatie van Magna Carta Chipcard Solutions

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners