Universiteit Twente in 1,5 maand naar een nieuw betaalsysteem

E-mailadres Afdrukken

De Universiteit Twente is met 8.000 leerlingen en 2.500 personeelsleden een gigant in onderwijsland. Magna Carta heeft, tot grote tevredenheid van de heer Ree, Treasurer van de UTwente, in slechts 1,5 maand een nieuw betaalsysteem geïnstalleerd met een hoge mate van complexiteit. De nieuwe betaalterminal van Magna Carta, de MagnaBox II, regelt dat maar liefst 75 automaten vlekkeloos hun werk doen op verschillende toepassingen zoals je deze tegen kan komen op een universiteit. Later is ervoor gekozen de Mifare-kaart te accepteren in de betaalterminal. Dit om medewerkers op kostenplaats te kunnen laten printen en kopiëren.

Kleinschaligheid als voordeel

“We hebben een aanbesteding uitgeschreven en aan de hand van gesprekken gekozen voor Magna Carta. Niet vanwege het kostenplaatje, maar omdat we gecharmeerd zijn van de kleinschaligheid en de drive van dit bedrijf”, aldus de heer Ree. “Als organisatie is Magna Carta zeker niet bureaucratisch te noemen, de communicatielijnen zijn kort en er wordt goed meegedacht over de inzet van de flexibele producten.”

Op het universiteitsterrein zijn door Magna Carta 75 betaalterminals geplaatst.

Zowel Chipknip als Mifare-kaart

“Ons gesloten betaalsysteem was economisch gezien aan zijn einde. We wilden naar een open (Chipknip) betaalsysteem. En toch de mogelijkheid openhouden voor een gesloten deel. Magna Carta biedt ons die flexibiliteit en nu werken we op de faculteit Gedragswetenschappen sinds kort weer met een gesloten systeem, zodat we op budgetniveau alle kosten kunnen doorbelasten.”

Besparen en minder personeel nodig

“We storten nu 2x per week alle Chipknip betalingen af en dat bespaart ons flink wat geld. Bovendien zijn de geldstromen zo volledig beheersbaar en we draaien snel managementrapporten uit over het gebruik van alle 75 (het worden er 90) verkoopautomaten. Alle verkoopautomaten (voor koffie, snoep, frisdrank en Cup-a-Soup) en alle multi-functionals zijn voorzien van een Chipknip kaartlezer. Net als alle multi-functionals. Omdat we met nogal wat verschillende leveranciers werken had dat veel voeten in de aarde.”

Stabiel systeem, nauwelijks storingen

“We zijn blij met de keuze voor de Magna Carta producten. Ze zijn erg stabiel en gaat er iets mis dan vervangen we zelf een kaartlezer, terminal of softwaremodule. Daarvoor hebben we hot spares opgeslagen (in geval van calamiteiten). Gaat er iets mis met een cateringterminal of met een kaartlezer van een verkoopautomaat dan is dat snel geregeld. Natuurlijk hebben we wel een servicecontract voor de echte problemen. Magna Carta lost die dan binnen 8 uur op. Tot nu toe gaat het prima met het betaalsysteem.”

Netwerk

Aanvankelijk hebben wij in nauw overleg met Magna Carta gekeken naar de meest praktische oplossing om de terminals genetwerkt te krijgen. Dit is nodig om de transacties af te storten naar Equens. Magna Carta terminals zijn op allerlei verschillende manieren te netwerken en dat heeft met name de besparing op tijd opgeleverd. Mogelijke manieren zijn:

  • handheld (indien geen netwerk voorhanden)
  • GSM/GPRS
  • PSTN
  • TCP/IP

Compleet inzicht in de geldstroom

“We hebben nu met één druk op de knop een compleet inzicht over de geldstromen op de UTwente. Dat scheelt veel werk en we kunnen sneller beslissingen nemen. In de toekomst willen we nog een aantal baliefuncties in de catering gaan voorzien van betaalsystemen. Dan zullen we Magna Carta in de toekomst zeker weten te vinden”, besluit de heer Ree zijn verhaal.

Bekijk voor meer informatie de bedrijfspresentatie van Magna Carta Chipcard Solutions

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners