Tilo Machielse: “Goede communicatie bepaalt het schoonmaaksucces op de werkvloer”

E-mailadres Afdrukken

CSU en Gom maken sinds het begin van dit schooljaar schoon op 52 locaties van het ROC West Brabant. Beide bedrijven kwamen als beste uit de bus bij een Europese aanbesteding. Tilo Machielse, hoofd facilitair bedrijf, is zeer te spreken over de afgesloten contracten. “CSU en GOM bieden een goede prijs-kwaliteit verhouding en ook de overige criteria zijn goed ingevuld.”

In april 2010 startte het ROC West-Brabant de Europese aanbesteding voor een nieuw schoonmaakcontract. In totaal moet 170.000 vierkante meter netto vloeroppervlakte worden schoongehouden, verspreid over 52 locaties. Ook de glasbewassing is in het contract opgenomen. “We hebben de contracten gegund aan CSU en GOM. Beide hebben een evenredig deel toegewezen gekregen.”

De bedrijven houden elkaar scherp

Het ROC West-Brabant koos er bewust voor om het contract aan twee verschillende bedrijven te gunnen. Machielse legt uit: “Het gaat hier om een behoorlijke grote aanbesteding voor drie jaar met nog twee optiejaren. Er is een bedrag mee gemoeid van 1,4 miljoen euro. Daarom hebben we besloten het contract niet aan één partij te gunnen, maar het in tweeën te knippen. Zo houden beide bedrijven elkaar scherp. En mocht het onverhoopt verkeerd lopen met één van de twee partijen, dan kan de andere partij het werk zo overnemen.”

Goed overleg en duidelijke afspraken

Met een prijs van € 8,23 per vierkante meter (exclusief BTW) ligt de prijs beduidend lager dan in het vorige contract. Machielse is niet bevreesd dat dit ten koste van de kwaliteit zal gaan. “De schoonmaakbranche is een echte prijsvechtersmarkt. De branche staat duidelijk onder druk. Schoonmaakbedrijven balanceren hierdoor continu op het randje. Maar door goed te communiceren en duidelijke afspraken te maken, valt het best in goede banen te leiden. Goed overleg en het nakomen van afspraken, daar draait het om. Goede communicatie bepaalt zodoende het succes op de werkvloer.”

Duurzame inkoop voor schoonmaak

De prijs speelde in de aanbesteding een belangrijke rol, maar ook andere criteria speelden mee. “We hadden criteria op papier gezet voor duurzame inkoop, vertaald naar schoonmaak. We keken in het contract ook naar andere mogelijkheden voor samenwerking met de partners. Daarnaast moesten de bedrijven aangeven hoe zij denken de kwaliteit van de schoonmaakdienst te kunnen verbeteren en in welke mate zij de continuïteit kunnen garanderen. Uiteindelijk kwamen CSU en GOM als beste uit de bus.”

Opstarten nieuw schoonmaakbedrijf kost tijd

GOM is een nieuwe partij voor het ROC West-Brabant, CSU een oude bekende. “CSU is in september aan het derde opeenvolgende contract begonnen. Zij maken al een flink aantal jaren bij ons schoon.” Momenteel functioneren beide partijen naar tevredenheid. Toch heeft dat even geduurd. “Het opstarten met een nieuw schoonmaakbedrijf kost altijd wat tijd”, weet Machielse. “De eerste twee, drie maanden heb je vaak nodig om aan elkaar te wennen. Je hebt te maken met nieuw management, dat heeft toch weer een andere kijk op schoonmaak hebben. Dat kan heel verfrissend werken, maar heeft wel even tijd nodig.”

Persoonlijk contact zeer belangrijk

De schoonmaak bij het ROC West-Brabant gebeurt overdag, in de ochtend en de namiddag. “Daar is heel bewust voor gekozen. We willen de schoonmaak niet wegmoffelen, maar in vol zicht laten uitvoeren. De schoonmakers werken voor de schoonmaakbedrijven, maar zijn toch ook een beetje onderdeel van de school.” De overlast van de schoonmakers valt volgens Machielse reuze mee. “En het persoonlijk contact is zeer belangrijk.”

Contracten inspanningsgericht

De nieuwe schoonmaakcontracten zijn inspanningsgericht en niet resultaatgericht. “Maar dat betekent uiteraard niet dat we niet op resultaat sturen. We controleren regelmatig en geven plussen en minnen aan. Vervolgens komen we in gezamenlijk overleg tot een verbetertraject. Zoals ik eerder al zei: communicatie is de sleutel tot succes.”

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners