Groenvoorziening

Schoolomgeving - Groenvoorziening

Kees van der Velden, directeur IKC De Kubus in Druten: “Een speelplaats met natuurlijke elementen stimuleert het speelgedrag”

Kees van der Velden, directeur IKC De Kubus in Druten: “Een speelplaats met natuurlijke elementen stimuleert het speelgedrag”

Bij het Integraal KindCentrum De Kubus in het centrum van Druten is een grote avontuurlijke speelplaats aangelegd, met veel groen, een bank van wilgentakken, een vijver, klimrekken, een dierenverblijf, een slootje, een waterpomp, veldjes voor hockey en voetbal. De droom van directeur Kees van der Velden kwam daarmee uit. “Kijk naar het speelgedrag van kinderen. Ze spelen bijvoorbeeld graag verstoppertje, zelfs al zitten ze in groep 8. Dit speelgedrag is “natuurlijk” en daarop wilden wij anticiperen.”

 
Schoolomgeving - Groenvoorziening

“Leerlingen voelen zich het best op een schoolplein dat tot uniek spel uitnodigt”

“Leerlingen voelen zich het best op een schoolplein dat tot uniek spel uitnodigt”

Een groen schoolplein (met natuurlijke elementen zoals gras, struiken, moestuin en boomstammen) wordt zowel door leerlingen, leerkrachten als door ouders beter gewaardeerd dan een betegeld 'grijs' schoolplein. Deze conclusie volgt uit de pilot-studie Groene Schoolpleinen die is uitgevoerd op vijf scholen in Helmond, waar 350 leerlingen van groep 4, 5 en 6, hun leerkrachten en ouders naar hun mening over het schoolplein is gevraagd. Met dit onderzoek is een start gemaakt met het beschrijven en meten van de voor- en nadelen van natuurlijke elementen op schoolpleinen en een verdeling tussen groene, betegelde (grijze) en een combinatie van beide (grijs-groene) schoolpleinen.

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners