Jan Broeken, directeur IT-Workz: "Met E-Fitzone halen we de sport weer terug in de school"

E-mailadres Afdrukken

ROC West Brabant heeft in Bergen op Zoom de eerste fitnessruimte geopend waar sportieve activiteiten worden gecombineerd met interactieve computerspellen. Jan Broeken (foto links) en Henk Voermans van ict-dienstverlener IT-Workz van ROC West Brabant zien de opening van de E-Fitzone als een eerste stap van een veel breder concept. Ze zijn bezig een competitiemodule en een lifestylemodule te ontwikkelen, die uiteindelijk moeten evolueren naar een fysiek portfolio. “Het gaat er dus niet alleen om zoveel mogelijk scholen te voorzien van E-fitzones, maar om die competitiemodule en lifestylemodule in te bedden in het onderwijsprogramma.”

Begin 2008 is de E-Fitzone in Eindhoven gelanceerd door het bedrijf Embedded Fitness. Zorgverzekeraar Agis participeert in de onderneming, met als doel het concept landelijk in te zetten voor sport, beweging en gezondheid. Het doel is om in sportscholen, buurtcentra, bedrijven en overheidsinstellingen corners met apparatuur in te richten. ITWorkz, de verzelfstandigde ict-dienstverlener van ROC West Brabant, neemt deel in dit initiatief en is medeverantwoordelijk voor de realisatie van de E-Fitzone door het concept toe te spitsen op het onderwijs.

De belangrijkste reden voor ROC West Brabant om de E-Fitzone in te richten, is om jongeren te stimuleren meer te bewegen door de sport terug in de school te brengen. De E-Fitzone brengt de wereld van gaming en beleving van jongere generaties samen met de wereld van sport en bewegen. In één en dezelfde ruimte kunnen leerlingen tennissen, golfen, dansen, mountainbiken en zich vermaken met tal van behendigheidsspellen, dat alles in een virtuele omgeving.

Jeugd leeft in digitaal tijdperk

IT-Workz zegt er voor te ijveren om de belevingswereld van de jeugd en het onderwijs beter op elkaar te laten aansluiten. De jongeren zijn opgegroeid in een digitaal tijdperk. Ze maken gebruik van MSN, internet, mobiel, SMS, Hyves en games om informatie uit te wisselen. Uit onderzoek blijkt dat de mogelijkheden van communicatiemiddelen tijdens de lessen nauwelijks worden benut. Dat is een indicatie dat de belevingswereld van de jeugd niet aansluit bij die van het onderwijs. Jan Broeken, directeur van IT-Workz, realiseert zich dat E-Fitzone een enorme potentie heeft als middel om de interesse van de jongeren te wekken. “Leerlingen vinden het leuk om games te spelen. Dat spreekt ze aan. Daarmee krijg je ze weer in beweging, ook degenen die de fitnessruimte normaalgesproken voorbij zouden lopen. En van daaruit werken we verder, samen met de vakdocenten. We proberen ze uit te dagen, een stuk bewustwording bij te brengen over eten en bewegen. Op een speelse manier en in een omgeving die hen aanspreekt.”

E-Fitzone triggert tot gamen

De E-fit-gymzaal in 't Bergse VMBO bevindt zich in een deel van de voormalige kantine. De ruimte is zo ingericht dat er vanuit de entree in de E-zone kan worden gekeken, zodat het er uitnodigend uitziet. Sfeer is erg belangrijk, legt Henk Voermans uit. Hij is bij IT-Workz verantwoordelijk voor het E-Fitnessproject. “E-Fitness richt zich niet op de leerlingen die uit zichzelf wel gaan sporten. Het gaat om de groep die daaronder zit. Die moet je triggeren en uitnodigen tot een game. Zij moeten het zien als een speelhal, wat het uiteindelijk niet is. En ze moeten er zelf gebruik van willen maken, want als je het oplegt werkt het niet. Dus het moet uitnodigend zijn en sfeer is daarbij heel belangrijk.”

De E-Fitzone is ongeveer 12 meter breed en 24 meter lang. Er staat een aantal apparaten waarmee leerlingen fysiek en mentaal actief bezig zijn met een spel. Naast de bekende Wii zijn er dansmatten te vinden en veel opkomende entertainmentgames zoals Eye Toy, Game Bike, Lasersquash, Makoto en Lightspace Playfloor. Voermans geeft een voorbeeld van een game: “Met Game Bike zit je op een fiets waarmee je in een game een helling afrijdt. De snelheid en de controles zitten gewoon op het stuur, zodat je de game kunt besturen. En uiteindelijk is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk naar beneden gaat.”

Competitie als ultieme uitdaging

Games hebben altijd een competitie-element. Om ook de meer gezette leerlingen een reële kans te geven eens te winnen heeft IT-Workz een competitiemodule ontwikkeld. Daarmee worden groepen van hetzelfde niveau gevormd, bijvoorbeeld kinderen tussen de 70 en 80 kilo tussen 12 en 14 jaar, zodat iedereen de kans heeft de beste van zijn categorie te worden. Henk Voermans: “Wat is er nou leuker dan dat je een keer bovenaan kunt staan? Dat stimuleert en nodigt uit. Dus wij proberen met die competitiemodule onderhuids die communities zodanig gelijkgestemd te krijgen dat ze ook een keer kunnen winnen of in de top 5 kunnen staan. Je creëert dus een uitdaging.”

Tegelijkertijd wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een lifestylemodule. Daarin is er in een soort quizvorm aandacht voor onderwerpen als de Schijf van Vijf en gezonde voeding. Beide modules worden ondertussen ook gebruikt om allerlei meetresultaten te verzamelen. Jan Broeken: “In feite willen we toe naar een fysiek portfolio, waar bewegen en leefstijl componenten van zijn. Dat concept zou je moeten inbedden in Cios-onderwijs. En dan, maar dat is een meerjarentraject, zou je moeten kunnen aantonen dat de uitdrukking ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’ ook werkelijk klopt.”

Spelenderwijs uitbouwen

Bij het onderwijzend personeel was er aanvankelijk de nodige scepsis over de E-Fitzone. Met name docenten lichamelijke opvoeding dachten dat leerlingen met de games onvoldoende beweging zouden krijgen. Henk Voermans: “Die mensen zagen het puur als een nieuwe vorm van gymles. Maar daarmee doen ze het onderwijs tekort. Die E-Fitzone biedt de kans een kader scheppen waarbij je voeding in de klas bespreekbaar maakt. Zodat je in dezelfde sfeer blijft. ‘Je bent aan het bewegen, wat doet dat bewegen nou voor jou? Hoe komt het dat je gewicht van 67 naar 59 gaat?. Dat heeft met verbranding te maken.’ Met die E-Fitzone wek je de interesse van de leerling op en vandaaruit ga je verder werken. ‘Laat maar eens registreren wat je resultaten zijn, registreer nu ook eens je voeding. Wat eet je allemaal?’ Op die manier wordt het confronterend, maar niet op een dwingende manier. Je moet het spelenderwijs brengen. En dat is uiteindelijk ook de filosofie achter de competitiemodule en het lifestyleportfolio.”

Andere scholen uitnodigen mee te doen

ROC West Brabant is bezig om een E-Fitruimte bij de nieuwe gymzalen van het Florijn College in Roosendaal in te richten. Bij een E-Fitcorner in de praktijkschool in Breda ligt de nadruk bij het gamen behalve op bewegen ook op ontspanning. Henk Voermans: “In Breda is een ruimte ingericht met twee E-Fitcorners, er liggen zitzakken bij, er staat een scherm met MTV erop. Daar heeft het vooral als doel dat de leerlingen langer op school kunnen blijven, omdat ze daar te maken hebben met leerlingen die soms willen vluchten vanuit hun thuissituatie. Daar hebben ze op school een aantal activiteiten voor, waaronder deze.”

Arnold Vanderlyde opende de E-Fitzone bij ROC West-Brabant in Bergen op Zoom. Een primeur voor het ROC West Brabant. Als eerste school in Nederland heeft de vestiging in Bergen op Zoom een E-Fitzone, een combinatie van sporten en gamen.
Voormalig topbokser Arnold Vanderlyde heeft samen met enkele leerlingen deze fitnessruimte geopend. De E-Fitzone combineert sportieve activiteiten met interactieve computerspellen.
In één en dezelfde ruimte kunnen leerlingen tennissen, golfen, dansen, mountainbiken en tal van behendigheidsspellen beoefenen, dat alles in een virtuele omgeving. De verzelfstandigde ICT-organisatie van het ROC, IT Workz, heeft voor de realisatie nauw samengewerkt met het bedrijf Embedded Fitness. Docenten lichamelijke opvoeding van het ROC gaan trainingen verzorgen.

Het E-Fitzoneconcept is in allerlei varianten beschikbaar. De kleinste unit is een corner, met twee of drie games. Het aantal corners is naar believen uit te breiden. Voor de financiering zijn constructies beschikbaar variërend van lease, huur, franchise of koop. Voor geïnteresseerde onderwijsinstellingen is IT-Workz het aanspreekpunt. Henk Voermans denkt dat het concept er alleen maar aantrekkelijker op wordt als meer scholen mee gaan doen. “De competitiemodule en de lifestylemodule maken het mogelijk om competities tussen allerlei groepen op verschillende scholen en buurthuizen op te zetten. Scholen kunnen elkaar uitdagen en dat vinden jongeren alleen maar leuk.”

Een succesformule

E-Fitzone is meteen vanaf de officieuze opening in Bergen op Zoom een succes gebleken. Henk Voermans: “We hebben daar een dansmat waar een bal op wordt geprojecteerd. Die bal moet je ontwijken en als dat niet lukt ben je af. Je begrijpt dat dat moeilijker wordt als er meer mensen meedoen. Voor ons was het een bevestiging van het succes toen we een groepje meisjes – met en zonder hoofddoekje – samen op die dansvloer bezig zagen. Want juist díe groep wilden we aanspreken.”

Jan Broeken is er vooral trots op dat met het concept de bewustwording van leerlingen verbetert. “Wij zien hier dat het werkt. Door meerdere vormen van automatisering met elkaar te combineren worden fitness, gezondheid en levensstijl deel van het onderwijs. We zijn er best trots op dan ons dat wel is gelukt. Hoe vaak hebben we de afgelopen jaren niet gezien dat er miljoenen zijn uitgegeven aan projecten die uiteindelijk niets hebben opgeleverd? In het onderwijs heeft men de laatste tijd gewoon kansen laten liggen.”

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners