Het succes van SIP lijkt onstuitbaar: flexibeler communiceren tegen veel lagere kosten

E-mailadres Afdrukken

Onderwijsorganisaties, die nog grotendeels gebruik maken van traditionele telefonie en geen tijd hebben gehad zich te verdiepen in de mogelijkheden van internet-telefonie, kunnen flink op hun communicatiekosten besparen. De stabiliteit, kwaliteit en functionaliteit van telefonie via internet op basis van het IP-protocol zijn de algelopen jaren spectaculair verbeterd, tegen kosten die veel lager dan van traditionele telefonie.

Telecommunicatie hoeft niet langer een grote kostenpost te zijn. Een aantal jaren geleden werden de eerste besparingen gerealiseerd met de introductie van bedrijfscentrales op basis van Voice over IP. Daardoor werd onderling bellen ineens gratis, telefoons werden aangesloten op het computernetwerk of werkten draadloos, het was niet meer nodig om bundels met fysieke kabels te trekken tussen het bedrijf en de telefonie service provider, dus de kosten voor infrastructuur gingen drastisch omlaag. Een beperking van die eerste systemen was dat er alleen kon worden gebeld op plekken waar het bedrijfsnetwerk lag. Gesprekken die naar 'buiten' gingen verliepen tegen normale belkosten via het traditionele telefoonnet.

SIP

Tal van internet telefonie service provicers hebben in de afgelopen jaren gezamenlijk alternatieven ontwikkeld voor de standaard telecom infrastructuur. Daardoor vindt tegenwoordig ook een groot deel van de gesprekken naar 'buiten' plaats via IP-technologie. Maar dat is niet overal mogelijk. Sommige gesprekken kunnen alleen gevoerd worden via de traditionele infrastructuur. De techniek waarmee telefonie service providers de verbinding maken tussen IP-telefonie en de traditionele telefonie infrastructuur (en ook met het mobiele netwerk) heet SIP Trunking. SIP is een technologie die veel meer kan dan alleen spraak afhandelen via internet. Ook sociale netwerken met instant messaging (IM) en locatie-informatie maken er gebruik van. SIP is een term om te onthouden, want het is het protocol dat telecommunicatie helemaal moderniseert. Door SIP in te zetten om alle telecomdiensten af te handelen, dus ook buiten het computernetwerk van de onderwijsorganisatie, kunnen grote kostenbesparingen worden gerealiseerd.

De bouwstenen van het concept

Om succesvol gebruik te kunnen maken van SIP is een aantal sleutelelementen nodig: de onderwijsinstelling moet beschikken over een bedrijfstelefooncentrale met IP-interface, een router die SIP ondersteunt, en een internet serviceprovider die de koppeling met het traditionele telefoonnetwerk regelt.

Oude situatie met gescheiden netwerken
Nieuwe situatie met geïntegreerde oplossingen, waarbij mobiel, vast en internet in een omgeving versmelten.

Bedrijfstelefooncentrales kunnen zonder al teveel problemen in eigen beheer worden opgezet en geëxploiteerd. Wie helemaal geen gedoe wil met het managen van een eigen telefonienetwerk kan besluiten te kiezen voor hosted voice, waarbij de externe service provider de centrale en alle bijbehorende diensten levert en beheert. Het doet er niet zoveel toe voor welke oplossing gekozen wordt, want met de moderne middelen is het bouwen van een betrouwbare IP telefonie omgeving niet moeilijk.

De nieuwe werkplek

Nu SIP steeds populairder wordt, is in de praktijk gelukkig ook de onderlinge compatibiliteit geborgd. SIP vergt niet langer specialistische hardware, smartphones kunnen probleemloos van geschikte VoIP clients voorzien worden en zijn zo via een wifi-netwerk met SIP te gebruiken. Maar ook programma’s voor PC’s (Windows en Mac) zorgen er voor dat via een soft phone op SIP gebaseerde diensten ondersteund kunnen worden. De nieuwe werkplek wordt steeds meer rond een laptop en een smartphone opgebouwd. De spraakkwaliteit is allang geen onderwerp van discussie meer. Door op het netwerk de juiste prioriteit te geven aan het spraakverkeer zijn de verbindingen daarna bijna onberispelijk. De conclusie is langzamerhand gerechtvaardigd dat het internet door zijn redundante karakter veel robuuster is dan een traditioneel telecom netwerk.

De voordeligste route

De voordelen van het concept zijn overduidelijk, maar worden maar deels uitgenut. Veel organisaties gebruiken VoIP wel om via het interne netwerk spraakdiensten af te handelen als een een-op-een vervanger van traditionele spraakdiensten. Maar alle gesprekken naar bestemmingen buiten het LAN worden nog via de traditionele geschakelde telefonienetwerken afgehandeld. Door gebruik te maken van uitgekiende SIP-functionaliteit kan de besparing veel groter zijn, omdat daarmee de voordelen van IP-telefonie verder worden benut en SIP ook buiten het eigen bedrijfsnetwerk wordt ingezet.
Telefoongesprekken kunnen met IP-telefonie via verschillende routes worden gevoerd. Die routes verschillen onderling in prijs. Door gebruik te maken van verschillende telefonieproviders naast elkaar, elk met zijn elgen prijsplan en geografische locatie, kan elk telefoongesprek op de meest voordelige manier worden gevoerd. De intelligentie, die bepaalt langs welke route een gesprek plaatsvindt, kan worden ingebouwd in de bedrijfscentrale.

Alleen IP heeft toekomst

Waarom is SIP zo efficiënt?

- Geen kosten meer voor BRI’s (Basic Rate Interfaces) en PRI’s (Primary Rate Interfaces).

- Geen kosten meer voor extra PSTN gateways en extra hardware als het aantal aansluitingen groeit.

- Maximale benutting van de beschikbare bandbreedte doordat spraak en data over dezelfde interfaces afgehandeld worden.

- Maximale flexibiliteit bij het toewijzen van capaciteit zonder de bekende beperkingen van bundels van T1- of E1-lijnen.

- Flexibele afhandeling van de gesprekken door de meest efficiënte service provider te gebruiken.

- Wereldwijd kunnen gesprekken tegen lokale kosten afgehandeld worden.

- Redundantie bij het gebruik van meerdere service providers.

De greep van IP op ons leven wordt steeds groter. Sterker nog, het vierde generatie mobiele netwerk kent alleen nog maar IP als verkeer. Het komt steeds minder voor dat IP-verkeer geconverteerd moet worden naar het traditionele telefoonverkeer. Dat belooft veel voor de toekomst, want als telecommunicatiediensten helemaal in het IP domein afgehandeld kunnen worden betekent dat een verdere kwaliteitsverbetering, aangezien de verliezen door de verschillende conversiestappen gaan vervallen.

Maar zolang het traditionele telefonienetwerk bestaat moet er wel nog geconverteerd worden tussen SIP-signalering en telefoonnummers. Dat gebeurt met de vertaalslag ENUM, waarin traditionele telefoonnummers worden gekoppeld aan een SIP-adres. Dankzij deze vertaalslag kunnen de gesprekken helemaal in het IP-domein (dus over het internet) afgehandeld worden en is een conversie naar het traditionele geschakelde telefonie netwerk niet meer nodig. Alleen als het gevraagde vaste telefoonnummer niet via ENUM wordt gevonden, dan wordt alsnog het gesprek via het PSTN netwerk afgehandeld.

Met de snelle groei van het aantal SIPnetwerken dat in organisaties wordt uitgerold, groeit de kritische massa voor ENUM snel. Het hoeft dan ook niet lang meer te duren voordat de meerderheid van de zakelijke gesprekken via het SIP-protocol wordt afgehandeld en het traditionele netwerk steeds vaker vermeden wordt.

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners