Rogier Borggreve, Heutink ICT: “Wie de taal van het onderwijs spreekt heeft meer succes dan degene met het mooiste product”

E-mailadres Afdrukken

Heutink ICT is vooral bekend als leverancier van digitale schoolborden, maar het bedrijf uit Hengelo doet veel meer. Het levert computers, complete infrastructuren, (cloud)diensten als telefonie, ip-televisie, complete virtuele leer- en beheeromgeving en hosted kantooromgevingen voor bestuursorganisaties. De reden voor het succes is dat Heutink zich vooral focust op de ondersteuning van het leerproces, zegt directeur Rogier Borggreve. “Bij ons kun je uiteraard een PC kopen maar we leveren ook een compleet concept op basis van een visie op hoe wij denken dat kinderen het beste leren.”

Heutink ICT is twaalf jaar geleden ontstaan op initiatief van Heutink Rijssen, leverancier van schoolbenodigdheden. Aanvankelijk werden via folders producten aangeboden, maar al snel werd duidelijk dat scholen ontzorgd moesten worden op het gebied van beheer en onderhoud van IT. In slechts enkele jaren tijd werd een compleet onderwijsconcept ontwikkeld en uitgerold. “We boden ict hufterproof aan en deden zelf het beheer. Dat is de afgelopen jaren doorontwikkeld tot een onderwijskundige leeromgeving. We hebben nu 1.500 scholen als klant, bedienen dagelijks 65.000 werkplekken met een half miljoen gebruikers per dag. Dat doen we met 70 mensen, 12 man op de servicedesk, een technische en commerciële binnen- en buitendienst, onderwijsbegeleiding, didactische ondersteuning en interactieve begeleiding.”

Paraplu

Onder de paraplu van de Odin Groep werkt Heutink ICT als specialist in het primair onderwijs nauw samen met Van Dijk ICT, specialist voor het voortgezet onderwijs, Lesscher IT, landelijk opererende IT leverancier voor het MKB en (semi)overheden en datacenter- en hostingspecialist Previder. Al die bedrijven zitten in Hengelo vlak bij elkaar. Vanuit het datacenter worden in de cloud alle diensten aangeboden die nodig zijn om goed en comfortabel te kunnen werken, zowel in de klas als in het bestuursbureau. “Wij hanteren hele hoge kwaliteitseisen. Een product moet goed functioneren en als dat niet zo is krijg je een nieuw. Die naam hebben we als leverancier van schoolartikelen opgebouwd en die willen we ook als ICT-bedrijf hoog houden. Vandaar dat we onze partners heel zorgvuldig kiezen. Want wij willen maar één ding: een tevreden klant. Die geeft beter onderwijs en blijft gewoon klant bij ons.”

Kwaliteit en continuïteit middels detachering

Bij scholen begint het langzaam door te dringen dat werkzaamheden als ict-beheer beter gedaan kunnen worden door specialisten. Een ict-coördinator moet zich eigenlijk alleen bezighouden met onderwijsvisie en beleid, de dingen waarvoor hij is opgeleid. “Het beheer van de ict-faciliteiten, repareren van een kapotte pc of beamer, doen wij veel sneller en efficiënter. Met detachering bespaart een school dus geld en ze krijgen er veel betere kwaliteit service voor terug.”

Docent wordt voorbijgestreefd

De potentie van automatisering in het leerproces is veel groter dan waar de meeste scholen gebruik van maken. Rogier Borggreve heeft daar wel ideeën over. Door het onderwijs anders te organiseren – van klassikaal naar begeleidend onderwijs – kan met andere expertises veel efficiënter worden gewerkt. Hij is er ook van overtuigd dat leerlingen sneller leren dan de leerkracht aan kan. “Een kind van drie kan zonder uitleg werken met een iPad. Een leerkracht van 55 niet. Daar zit dus een heel gat. Wij kunnen met onze technieken dat gat verkleinen.”

In zijn toekomstvisie krijgen kinderen een inlogcode zodra ze naar school gaan. Ze gaan daarmee zelf aan de slag en bepalen hun eigen rijke leeromgeving. Leerkrachten mogen daarbij aanhaken, maar als ze daartoe niet in staat zijn is dat geen probleem, want het kind ontwikkelt zich wel door. “Dat is een concept dat wij nu al kunnen faciliteren. In het onderwijs is men daar nog niet klaar voor. Dat hoeft ook niet, maar wij laten hiermee zien dat er andere mogelijkheden zijn om te leren. En ik weet zeker dat dit gaat komen, binnen vijf of tien jaar.”

Juf Annie

Rogier Borggreve (links) en Martin Beld in de showroom, waar de verschillen tussen de diverse merken en typen digitale schoolborden kunnen worden gedemonstreerd.

Toch is de toepassing van ICT in de les de laatste jaren wel in een stroomversnelling geraakt. De digitale schoolborden zijn daarbij een katalysator geweest. Zodra de borden schoolbreed werden ingezet kreeg iedereen ermee te maken, legt productmanager digitale schoolborden Martin Beld uit. “Ook juf Annie, 57 jaar, zonder computer thuis en gehecht aan haar krijtbord. Dus toen werd laagdrempeligheid belangrijk, want ook leerkrachten die geen affiniteit met computers hebben moeten ermee kunnen werken.”

Alle merken digitale borden en touchscreens worden geleverd, maar er is ook een eigen bord ontwikkeld, het Heutink Digitaal-bord (HD-bord). Dat wordt geproduceerd in China, doet kwalitatief niet onder voor andere merken, maar het is wat goedkoper doordat er geen tussenhandel is. Martin Beld: “Er zijn geen slechte borden meer op de markt. Het ene merk kun je met een dikke pen bedienen, het andere met een dunne pen en weer een ander met een vinger. De software die erbij hoort maakt het verschil.”

Software is onderscheidend

Heutink ICT ontwikkelt de software bij de digitale borden en touchscreens zelf op basis van input van leerkrachten. Op de Nederlandse markt heeft het bedrijf daardoor een voorsprong op concurrerende grote merken . “Die zullen nooit dergelijke content voor de Nederlandse markt ontwikkelen, want dat kan voor hen niet uit. Wij doen dat wel, werken vraaggestuurd en zorgen voor laagdrempeligheid, dus ook voor juf Annie.”

Het blijft een uitdaging om nieuwe producten te ontwikkelen. Zoals het kleuterbord, een digitaal schoolbord van 135 cm (54”) diagonaal, laag opgehangen, met een beamer. Het is geschikt om groepsgewijs naar programma's als Koekeloere te kijken, maar ook om met twee kinderen tegelijk op te werken. “Leerkrachten zochten een soort schildersezel, om kinderen ict te laten ontdekken. En het werkt, kinderen gaan ermee aan de slag, je doet aan cognitieve ontwikkeling, coöperatief werken, etc.. Precies waar het onderwijs naar op zoek is.”

Meer informatie?

Tel.: 074 - 240 46 60

E-mail: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners