Bas van Rijswijk, Gymnasium Novum: “Op een interactief whiteboard van Legamaster kunnen de docenten met hun eigen digipen schrijven”

E-mailadres Afdrukken

Gymnasium Novum uit Voorburg heeft 22 in hoogte verstelbare interactieve whiteboards van Legamaster aangeschaft. Alle docenten kunnen nu op een moderne en eigentijdse wijze lesgeven. Maar het hoeft nog niet. Op de borden kan ook met gewone stiften worden geschreven. Erg handig, volgens ict-coördinator Bas van Rijswijk, want dat maakte de overstap naar digitaal lesgeven voor de docenten een stuk minder lastig. “Wie onzeker was over zijn digitale vaardigheden kon altijd terugvallen op de markers en in hun eigen tempo de stap naar de digitale pen maken. Dat is een belangrijk aspect van Legamaster.”

Gymnasium Novum is een nieuwe school, die pas vijf jaar bestaat. Er wordt gymnasium- en atheneumonderwijs gegeven op basis van een concept, dat aansluit bij recente kennis over de werking van het brein. Kenmerkend is dat het onderwijs-programma compact aan leerlingen wordt aangeboden, waardoor er tijd is voor verbreding en verdieping. Dat wordt ingevuld met vakoverstijgende themalessen en nieuw ontwikkelde vakken, zoals Antieke Cultuur en Westeuropese Christelijke Cultuur. Alles staat in het teken van voorbereiding op een universitaire studie, legt rector Jacques van Hoof (foto rechts) uit: “Wij dagen de leerlingen uit om het maximale uit zichzelf te halen, met allerlei activiteiten zoals lezingen van buitenaf. Dat doen we in een universitaire stijl, waarbij het resultaat sterk afhangt van hun eigen initiatief.”

Het pand van Gymnasium Novum is voor een deel gerenoveerd en deels nieuw. In het gebouw zijn de alfa-, bèta, gamma- en deltarichtingen duidelijk herkenbaar. Door vakgroepsgewijs werkplekken te creëren verlopen de onderlinge contacten heel natuurlijk: overleg gaat gemakkelijk en er kan vlot gewerkt worden. Jacques van Hoof: “Het gereedkomen van het nieuwe gebouw was een mooi moment om te bepalen hoe we het wilden inrichten. De digiborden waren een grote wens. Ondanks dat het een grote investering was, hebben we besloten de borden in de hele school in één keer in te voeren.” Geleidelijke invoering zou betekend hebben dat er voor alle lessen zowel digitale als klassieke lesprogramma's gemaakt zouden moeten worden, extra werk waar deze nog jonge school niet op zit te wachten.

Inventarisatie van wensen en eisen

Onder leiding van Bas van Rijswijk heeft de ict-commissie geïnventariseerd wat de wensen van de docenten zijn ten aanzien van de borden. Daaruit kwam naar voren dat er twee soorten gebruik zijn: enerzijds als display voor het bekijken van internet en het afspelen van filmpjes en anderzijds als volwassen leermiddel, waarmee lessen kunnen worden gearchiveerd en waarop onderwijskundige software kan draaien. Veel docenten wilden daarnaast met een gewone marker op het bord kunnen schrijven. Op basis van die gebruikseisen is gekeken welke borden verkrijgbaar zijn. Van de drie beschikbare systemen vielen die met druksensoren onmiddellijk af. Bas van Rijswijk: “We hadden al ervaringen met druksensoren en daarover waren we niet zo tevreden. Op beurzen ontdekten we dat de mogelijkheden van ultrasoon en infrarood systemen elkaar niet veel ontlopen. Dan gaan ineens heel andere dingen een rol spelen, zoals garantie, de degelijkheid en de software die bij de borden wordt geleverd.” Er is ook gekeken naar touchscreens, maar die hebben zich in de praktijk nog niet voldoende bewezen. “In de toekomst zijn touchscreens misschien wel een oplossing voor ons. De wanden in de school zijn al geschikt gemaakt om die zware touchscreens te kunnen dragen.”

Weloverwogen keuze voor Legamaster

De interactieve whiteborden van Legamaster voldoen uitstekend bij Gymnasium Novum. Wel hebben veel docenten behoefte aan een zijflap, waarop ze met een marker kunnen schrijven.

Uiteindelijk is voor de interactieve whiteboards van Legamaster gekozen vanwege de kwaliteit van de borden, de garantieperiode van 25 jaar en omdat er met een marker op kan worden geschreven. Alle 22 borden zijn in hoogte verstelbaar en voorzien van een beamer met mediasysteem, dus met geluidsboxen. Elke docent heeft een eigen digipen gekregen waarmee op het bord kan worden geschreven. Daarmee wordt voorkomen dat de pennen zoek raken tijdens leswissels, zegt Jacques van Hoof. “Het zijn dure pennen. Op deze manier heeft iedere docent altijd een pen, hij is er zelf verantwoordelijk voor en als hij hem kwijtraakt is hij zelf aansprakelijk.” Inmiddels is besloten alle borden uit te rusten met één zijflap, waarop met een marker kan worden geschreven. “Daarover komen regelmatig vragen. Veel docenten vinden het prettig als ze naast het digibord ruimte hebben om iets op te schrijven, vergelijk het met een kladblokje dat veel mensen naast de computer hebben liggen.”

Ondersteuning

Naast drie cursussen die Legamaster aanbiedt bij de aanschaf van interactieve whiteborden heeft Bas van Rijswijk zelf ook aandacht voor de ondersteuning. Hij was de eerste vier weken nadat de borden zijn geplaatst elke pauze beschikbaar voor vragen. “Legamaster heeft twee keer een algemene opstartcursus gegeven. Daar heb ik veel positieve geluiden over gehoord. De derde cursus van Legamaster willen we volgend jaar laten geven, als iedereen goed met de borden overweg kan. Dat wordt een cursus voor gevorderden, zodat iedereen in de lessen op den duur maximaal profijt heeft van de borden.”

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners