ICT in het onderwijs; het gaat nu snel

E-mailadres Afdrukken

De wereld verandert, honderd jaar geleden werd er nog te paard gevochten om de vijand te bestrijden en tegenwoordig leg je met één druk op de knop het netwerk van je tegenstander plat. Alles is anders geworden en over honderd jaar zal er waarschijnlijk weer geschreven worden over wat er dan achterhaald is. Als er dan nog geschreven wordt...

In de 20e eeuw kwam na de uitvinding van de typemachine de computer op de markt, een lomp groot ding waar bestanden op gezet konden worden en waar je brieven op kon typen. Al gauw volgden opslagmedia als een diskette en later de cd. In de muziek gingen we van de 'lp' naar de 'cd' naar 'Itunes'.

Dit zijn allemaal uitkomsten van de technologische ontwikkeling. Nu kan je alles op een iPad of een Ultrabook zetten en in je tas meenemen en hoef je niet alles op papier te hebben. Je hoeft geen boeken meer in je tas te stoppen, geen rekenmachine en woordenboek mee te slepen, maar alleen je device. Ouders en vooral docenten zijn nog niet zover en zullen zeggen dat er altijd met een boek gewerkt zal worden, maar ik durf te zeggen dat dit binnen tien jaar gaat veranderen. Op dit moment is muziek voor mij het enige vak dat geheel gedigitaliseerd is. Daar zitten voor- en nadelen aan, maar vernieuwend is het zeker. Een digitale lesmethode werkt natuurlijk alleen goed wanneer iedereen in de klas over een device beschikt. Een opdracht bespreken zonder dat je precies weet wat je in had gevuld, is niet praktisch. Aangezien steeds meer leerlingen de beschikking over een device hebben en zeker over een smartphone, valt deze methode beter op zijn plek.

Op het Liemers College werken wij sinds het schooljaar 2012-2013 met het principe van Bring Your Own Device (BYOD), een concept dat over is gewaaid vanuit het bedrijfsleven. Waar je vroeger betere devices op school vond, vind je die nu thuis. De meeste leerlingen werken prettiger met hun eigen materiaal, je kookt immers ook liever in je eigen keuken dan bij die van de buren. Dus waarom neem je dan niet je device mee naar school zodat je beter kan leren en werken. Ik werk dan ook voor 90% van de tijd die ik op school ben met mijn device. In een aantekeningen app hebben alle vakken een mapje gekregen en daarin maak ik al mijn aantekeningen. Alleen voor het vak Wiskunde A heb ik een schrift, omdat ik nog niet de ideale pen heb gevonden waarmee ik gedetaileerde tekeningen kan maken op mijn iPad. Voor mij is het werken met een device ideaal, want ik raak nooit wat kwijt. Alles wordt meteen met dropbox, een opslagplek op het internet, gesynchroniseerd en zo zal het niet voorkomen dat ik alles kwijt ben. Waar ik voor een jaar geleden nog met meer dan tien schriften in de tas liep en die ook vaak verloor of vergat, heb ik nu alleen mijn iPad in de tas.

BYOD geeft leerlingen de vrijheid om met een device te werken, niet de verplichting. Zolang alles nog op papier staat, hoef je er niet mee te werken. De leerlingen mogen dus ook zeker met pen en papier werken, alleen in de toekomst zal dat wat het lesmateriaal betreft drastisch gaan veranderen.

BYOD heeft natuurlijk ook veel keerzijden, die weten conservatieve docenten dan ook goed en vaak te benoemen, want de meesten zijn bang dat ze té ver achter lopen. Wat ik deze docenten zou adviseren, laat het gebeuren. Laat leerlingen ook de docent eens uitleggen hoe iets werkt. Daarmee zal de hiërarchie in de klas niet meteen verdwijnen. Docenten kunnen namelijk ook wel wat van leerlingen leren. En aangezien de ontwikkeling in het gedigitaliseerde onderwijs snel gaat, is het voor docenten ook wel verstandig om zich meer te verdiepen in de bits en bytes.

Voor mij is het op dit moment een uitdaging om leerlingen, docenten en ouders te vertellen over mijn ervaringen en gedachtes, omdat ik er echt in geloof dat het werken met je device de toekomst is en het je werk gestructureerder maakt. Hopelijk wordt er over honderd jaar weer een column gemaakt door een leerling die dan alles wat ik nu als geweldig en vooruitstrevend zie, als ouderwets en achterhaald beschouwd.

Lees ook:

Harald Wiggers, Liemers College: "BYOD levert meer leerrendement tegen lagere kosten"

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners