Naar een nieuwe generatie Integrale Huisvestingsplannen

E-mailadres Afdrukken

Louis Zijderveld, bestuurder van MijnPlein (22 scholen in Salland) droomt van een mooi schoolgebouw dat uitnodigt om te leren. Coen Peeren, medewerker Huisvesting bij de Meerkring in Amersfoort, droomt van kleine nieuwe scholen, waar ieder kind zich thuis voelt. Henk Bulten, wethouder in Doetinchem, droomt ervan dat alle kinderen in zijn krimpgemeente ook in de toekomst op een redelijke afstand een kwalitatief goede school naar keuze kunnen vinden. Zomaar een paar dromen; allemaal met het oog op de ontwikkeling van kinderen. Maar hoe realiseer je nou zo’n droom nu het systeem waarin we het onderwijs hebben gegoten piept en kraakt.


Vanuit de bedoeling
Op verzoek van de PO-Raad hebben ruim 20 besturen en huisvestingsmedewerkers van scholen en gemeenten zich in Bouwstenen-verband over de vraag gebogen hoe een nieuwe generatie Integrale huisvestingsplannen (IHP’s) voor het onderwijs er uit zou kunnen zien. En omdat onderwijshuisvesting een maatschappelijk doel dient leek het ons een zinvolle oefening de vraag niet vanuit het huidige systeem, maar vanuit ‘de bedoeling’ te benaderen; het accommoderen van het recht op goed onderwijs.

Niemand van de betrokkenen kende een voorbeeld van een “IHP vanuit de bedoeling”. De eerste generatie IHP’s was vooral gebaseerd op cijfers over leerlingen, meters en reisafstanden. Later werden die verrijkt met inhoudelijke thema’s, zoals kindcentra en leerpleinen. Het zijn over het algemeen instrumentele en institutionele plannen die antwoord geven op de hoe-vraag, maar niet  ingaan op de vraag waarom, wat, waar nodig is om de gewenste maatschappelijke waarde te creëren. Ook mochten de huidige IHP’s het woord integraal eigenlijk niet dragen, vonden betrokkenen. Er is niets integraals aan een onderwijshuisvestingsplan.

Lees hier het hele artikel.

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

December uitgave

Partners