Afwegingskader: handvat bij ingewikkelde keuzes

E-mailadres Afdrukken



Komende jaren valt er een flinke puzzel op te lossen rond onderwijshuisvesting. Veel schoolgebouwen zijn gedateerd en staan op de nominatie vervangen te worden. Of is renovatie een optie? En, is het ook niet duurzamer om een pand een tweede leven te geven? Welke argumenten wegen mee bij zo’n besluit? Wat zijn de voor- en nadelen van een keuze, wat de mitsen en maren? Kortom: Hoe maak je schoolgebouwen toekomstbestendig, rekening houdend met de veranderende eisen op het gebied van gebruik, duurzaamheid en klimaat?


Eerste diagnose
Vragen waarmee elk schoolbestuur en elke gemeente te maken krijgen. Dan is het nuttig het wiel niet steeds zelf te hoeven uitvinden, te verzanden in oeverloze discussies of essentiële zaken over het hoofd te zien, maar snel een eerste ‘diagnose’ te kunnen stellen. Een vertrekpunt dus op basis waarvan gestructureerd en gericht kan worden gepraat en onderhandeld. Elke situatie heeft natuurlijk eigenheden en vaak spelen er ook sentimenten. Maar als de start van het proces zo objectief mogelijk is gemeten, biedt dat betere kansen er samen in harmonie uit te komen. Er ligt dan een degelijk fundament waarop kan worden ‘gebouwd’.

Ontwikkelgroep
Een groep huisvestingspecialisten uit het onderwijs heeft zich, op verzoek van de PO-Raad, in Bouwstenen-verband tijdens vier intensieve sessies met de materie bezig gehouden. Mireille Uhlenbusch van HEVO heeft het proces begeleid.

Lees hier het hele artikel.

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

December uitgave

Partners