Onderwijsvastgoed Dag 2016 woensdag 28 september: De ontwikkelingen in het onderwijsvastgoed

E-mailadres Afdrukken

Het onderwijs verandert. De laatste jaren meer dan ooit. Het onderwijsvastgoed moet daarbij aansluiten om zodoende een optimale leeromgeving te bieden. Maar welke kant gaan we op? Welke gevolgen heeft de digitalisering van de maatschappij voor het onderwijsvastgoed? En wat zijn de effecten van gepersonaliseerd onderwijs voor het schoolgebouw? Tijdens de Onderwijsvastgoed Dag 2016 op 28 september a.s. bij de Nyenrode Business Universiteit in Breukelen wordt dieper ingegaan op deze en andere ontwikkelingen in het onderwijs. Want een ideale, gezonde en flexibele school komt niet uit de lucht vallen.


Voor het tweede jaar op rij organiseert
IVVD (Instituut Voor Vastgoed en Duurzaamheid) in samenwerking met Ruimte-OK en Schooldomein de Onderwijsvastgoed Dag; een must voor schoolbestuurders, toezichthouders en mensen die actief zijn in het onderwijsvastgoed bij scholenorganisaties. Een dag vol inspirerende voorbeelden, case studies en best practices. “De Onderwijsvastgoed Dag is onderdeel van een reeks”, vertelt organisator Wim Fieggen van IVVD. “We organiseren jaarlijks vier grote congressen toegespitst op een speciale doelgroep in het maatschappelijk vastgoed, zo hebben we ook de Zorgvastgoed Dag, de Gemeentelijk Vastgoed Dag en de Woningcorporatie Dag.”

“Het onderwijsvastgoed is sterk in beweging”, stelt Fieggen. “Er verandert in het onderwijs veel. Dat heeft grote invloed op hoe je het schoolgebouw inricht. Je kunt zelfs de vraag opwerpen: moet je nog wel een schoolgebouw bouwen?” Een prikkelende vraag die tijdens de vastgoeddag naar voren komt. “Het oude klaslokaal wordt van steeds minder belang. We gaan naar schoolgebouwen met grotere ruimtes die flexibel zijn in te richten en die multifunctioneel gebruikt kunnen worden. Leerlingen krijgen daar langzaamaan ook een rol in; ze mogen steeds meer hun eigen leeromgeving inrichten.”

Identiteit
Een eigen identiteit wordt steeds belangrijker voor scholen. De eisen die aan gebouwen in het algemeen worden gesteld zijn inwisselbaar geworden. Een schoolgebouw is niet meer bijzonder. Het gaat daarom steeds meer om de identiteit van het gebouw. “De vraag is: waarmee onderscheidt het gebouw zich en hoe verhoudt het zich tot de omgeving. Er komt ook steeds meer interactie met die omgeving. Denk aan de brede school en het kindcentrum. Allemaal ontwikkelingen die enorm ingrijpen op het vastgoed.”

Het Niekée in Roermond is volgens Fieggen een mooi voorbeeld van een schoolgebouw nieuwe stijl. Het ouderwetse klaslokaal is daar verdwenen. Er is één grote ruimte, speels ingericht, waarin alles gebeurt. “Een totaal andere invulling van een schoolomgeving. Er wordt daar gepersonaliseerd onderwijs gegeven en het gebouw ondersteunt dat.” Een ander mooi voorbeeld van onderwijsvastgoed 2.0 is de schoolomgeving van Team Academy, International School for Entrepreneurship. “Zij staan dit jaar op de vastgoeddag met hun verhaal”, vertelt Fieggen. “Team Academy is gehuisvest in een oud IBM gebouw in Amsterdam in een echte start-up omgeving midden tussen 200 bedrijven. De contacten tussen de scholieren en de bedrijven zijn van groot belang en dat heeft zich duidelijk vertaald in de keuze voor de huisvesting.”

Inspiratie en oriëntatie
Alle onderwijsinstellingen krijgen volgens Fieggen komende jaren met vastgoedzaken te maken. “Het is goed om je te oriënteren op je vastgoed en op de ontwikkelingen in het onderwijs. Er gebeurt van alles, het onderwijsvastgoed is in beweging. Op de vastgoeddag, onder voorzitterschap van Sibo Arbeek van Schooldomein, kunnen schoolbestuurders en toezichthouders zich laten inspireren door sprekende voorbeelden. Zo gaat emeritus hoogleraar Hennes de Ridder in zijn keynote in op de revolutie die de digitalisering teweeg gaat brengen in de bouwsector. Bouwers gaan binnen niet al te lange tijd bouwwerken als product leveren. Elk nieuw bouwwerk is een verbeterde en andere kopie van de vorige, zoals een nieuwe serie auto’s. Dat is eigenlijk de essentie van LEGOlisering in de bouw. Dit is essentieel voor schoolgebouwen omdat daar flexibiliteit nodig is omdat de leeromgevingen razendsnel blijven veranderen. Bouwwerken zullen beter, comfortabeler, flexibeler, duurzamer en vooral veel goedkoper worden. Uiteraard wordt er tijdens de vastgoeddag ook ruim aandacht besteed aan de gezonde leeromgeving. Want een gebouw kan nog zo mooi en flexibel zijn, er moet wel prettig les in gegeven kunnen worden.”

Enkele sprekende voorbeelden
De gezonde leeromgeving
Het wordt steeds meer duidelijk dat een gezonde leeromgeving van grote invloed is op de prestaties van leerlingen en leraren. Ouders vinden dit belangrijk, maar ook vanuit de politiek komt er meer aandacht voor dit onderwerp. De gemeente Amster-dam presenteert tijdens de vastgoeddag een project waarbij vanuit de gemeente het binnenklimaat op 120 scholen wordt verbeterd. Een project vanuit de politiek en met geld van de gemeente. Een goed voorbeeld dat er weldegelijk zaken mogelijk zijn op politiek gebied, als er maar aandacht voor is.

Circulair bouwen
Circulair bouwen - zo min mogelijk gebruikmaken van nieuwe grondstoffen door hergebruik van materialen - is een nieuw onderwerp in de wereld van het onderwijsvastgoed. In één van de break-out sessies tijdens de Onderwijsvastgoed Dag wordt uitgelegd wat dit onderwerp behelst en hoe onderwijsinstellingen hier hun voordeel mee kunnen doen. Er wordt tijdens deze sessie zowel ingegaan op het hergebruik van materialen als op het gebouwpaspoort. Met dit gebouwpaspoort legitimeert een onderwijsinstelling het circulair bouwen. Gertjan Verbaan, senior adviseur DGMR, laat tijdens deze break-out sessie zien hoe ROC Friese Poort met dit onderwerp aan de slag gaat.

Financiële zaken
Welke financieringsvormen zijn er en welke worden daadwerkelijk benut? Op die vragen gaat Caspar Boendermaker van de BNG bank in. Pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen kijken steeds meer naar maatschappelijk vastgoed. Gaan ze ook het onderwijsvastgoed financieren? Frank Lemmens van Stichting LVO werpt zelfs de vraag op: is investeren in bestaand onderwijsvastgoed verstandig? De meeste zijn immers dertig tot veertig jaar oud. Kunnen we daar de komende jaren ons onderwijs nog wel in kwijt? En wat is de invloed van krimp? Zijn de lasten van het bestaande vastgoed niet te hoog?

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. , directeur IVVD, 06 - 516 93 099 of kijk op www.onderwijsvastgoeddag.nl
 

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners