'Food you Love' is cateren met lef, passie en vanuit gezond ondernemen

E-mailadres Afdrukken

Met de introductie van het ‘Food you Love’ concept en de nieuwe samenwerkingen met maar liefst dertien scholen, werd het tijd om eens kennis te maken met Martijn Pater en Denise Damen, beide manager operations bij Markies Catering. We vroegen hen waar zij dit succes aan te danken hebben en wat we dit jaar kunnen verwachten van de onderwijscateraar.


Passie voor ondernemen
Martijn en Denise komen beide uit een ondernemersfamilie, het ondernemen is er met de paplepel ingegoten. Martijn groeide op in een horecafamilie en komt uit de beurs- en evenementenwereld. Denise is letterlijk opgegroeid met Markies Catering, ze heeft van huis uit de kennis en passie voor het vak meegekregen.

 

Sinds 2014, toen Markies Catering door Appèl werd overgenomen, werken Denise en Martijn samen en sturen zij de operationele organisatie aan. Markies Catering verzorgt inmiddels op meer dan 200 onderwijsinstellingen de catering.  

Samen
Afgelopen jaar heeft Markies Catering een nieuw concept geïntroduceerd genaamd ‘Food you Love’. Waarom de keuze voor een nieuw concept? Denise: “Onze locaties waren toe aan vernieuwing het vorige concept paste niet meer in deze tijd.” Martijn vult aan: “We zijn na de overname eerst gaan kijken naar wat er speelt op de scholen, in de markt en onder de leerlingen. Samen met leerlingen, de scholen en onze diëtist hebben we het concept ontwikkeld en getoetst bij het Voedingscentrum. We doen het allemaal samen.”

Beleving
Markies Catering wil de gezondste cateraar van Nederland zijn maar tegelijkertijd moeten de producten hip en lekker zijn. Om deze reden zoekt Markies Catering continu naar een assortiment dat lekker, betaalbaar, hip én gezond is.


Martijn: “Het verleiden van de leerlingen om een betere keuze te maken, daar gaat het om. Op het moment dat je de betere keuzes voor een aantrekkelijke prijs aanbiedt in combinatie met een hippe presentatie sluit het veel beter aan op de behoeften van de leerlingen. Het creëren van beleving was binnen het concept heel belangrijk.” Denise vult aan: “Door leuke acties, combideals en de inzet van seizoensproducten creëren we die beleving. Ook zetten we regelmatig foodconcepten in zoals Sushi Lovers, Raad de Smaak en Hug a Bug. Het is echt lachen en gieren geblazen als de leerlingen kijken welke stoere jongen of meid het aandurft om een insect te proeven!”

Andere manier van cateren
De introductie van het concept was echt een omslag voor Markies Catering. Naast een frisse nieuwe uitstraling, een gezond en trendy assortiment betekende het ook een andere manier van cateren. Martijn vertelt waar zich dat in uit: “We presenteren ons assortiment op zo’n manier dat er een optimale versbeleving ontstaat. Dit betekende ook een omslag voor onze medewerkers. We hebben hen intensief betrokken en begeleid in deze horecamatige manier van cateren. Gelukkig hebben alle teams het nieuwe concept met veel enthousiasme omarmd!”

Lef; durven te doen!
Het succes is niet alleen te danken aan het ‘Food you Love’ concept. Denise: “Ons nieuwe concept heeft zeker een bijdrage geleverd aan het succes. Wat ook meespeelt is dat we goede referenties van opdrachtgevers ontvangen. Wij gaan een partnership aan en zijn transparant in alles wat we doen. Eén van de pijlers van ons DNA is lef; durven te doen. Warme maaltijden voor leerlingen, een insectenproeverij, werken met streekproducten; wij doen het! Een combinatie van lef, de passie voor het vak en ondernemerschap; dat is onze kracht en dat voel je door de gehele organisatie.” Martijn vertelt verder: “Daarnaast is onze organisatie laagdrempelig. Ondanks de groei is het persoonlijke karakter sterk aanwezig, wij doen er alles aan om dit te behouden.” Zo heeft de onderwijscateraar laatst de ‘De Helden van Markies’ georganiseerd voor haar medewerkers; een prijsvraag waarin alle medewerkers zijn uitgedaagd een nieuw broodje te ontwikkelen. Het winnende broodje wordt dit jaar als maandspecial op alle locaties ingezet. Ook is er afgelopen jaar een magazine uitgebracht voor alle medewerkers met nieuws, ontwikkelingen en inspiratie.  

Toekomst
Markies Catering blijft niet stilstaan en is altijd bezig met nieuwe ontwikkelingen. Denise: “Wij zien dat de doelgroep steeds kritischer wordt en bewuster kiest waar ze hun geld aan uitgeven. Daar spelen wij dagelijks op in. Daarnaast denken we continu na over hoe we leerlingen kunnen blijven verleiden om een betere keuze te maken. Hierbij streven we naar een optimale samenwerking met verschillende partijen, we hebben niet alleen het Voedingscentrum en JOGG nodig maar ook onze leveranciers, de gemeente, de school, de ouderraad en de leerlingen. Om te blijven verrassen zijn wij op dit moment bezig met de ontwikkeling van een eigen private label frisdrankenlijn en een foodconcept dat nog verder gaat dan de gouden richtlijnen van het Voedingscentrum!”

Martijn: “Daarnaast hechten wij grote waarde aan de samenwerking met medewerkers met een achterstand tot de arbeidsmarkt, zoals mensen met een Wajong status. Wij bieden hen de kans om zich bij ons te ontwikkelen. Dit gaan we in de toekomst nog verder uitbreiden.”

Duurzaam & lokaal
Markies Catering pakt veel nieuwe projecten op samen met studenten en leerlingen. Ook startups krijgen een kans. Zo was de onderwijscateraar de eerste in Nederland die de Magioni pizza heeft geïntroduceerd, een pizza met een bodem van bloemkool of biet. Martijn: “We betrekken lokale partijen steeds meer bij onze dienstverlening. Niet alleen in het inkoopproces, maar ook door met groepen leerlingen inspiratiesessies te organiseren. Denk aan het bezoeken van een kas in het Westland, een ideale locatie voor een gastles over de productie van voedsel. Tot slot krijgen wij in 2018 een gloednieuw belevingscentrum! Hier hebben we de ruimte om onze gasten en medewerkers uit te nodigen voor workshops en leerlingen kunnen kennis maken met nieuwe producten. Veel ontwikkelingen dus, wij kijken dan ook uit naar de toekomst!”

Bekijk ook de bedrijfspresentatie van Markies Catering

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

December uitgave

Partners