Appèl: “Met The Bakery ontstijgen we de standaard catering”

E-mailadres Afdrukken


De catering bij hogeschool Saxion in Deventer en Enschede heeft de afgelopen maanden een metamorfose ondergaan. De nieuwe cateraar Appèl introduceerde enkele nieuwe concepten en streeft hierbij naar niets minder dan horecakwaliteit. Tegenwoordig kunnen de studenten en medewerkers van de hogeschool kiezen uit verschillende soorten vers gebakken brood, sushi, yoghurt uit de yoghurtbar en vers gegrilde hamburgers. De tijden van de lunch met een broodje kaas en een glas melk lijken definitief achter ons te liggen.


Wie de locaties van Saxion in Enschede of Deventer bezoekt, ziet meteen dat er een nieuwe cateraar aan het werk is. Zeer opvallend aanwezig is bijvoorbeeld The Bakery, één van de nieuwe concepten die Appèl bij Saxion heeft geïntroduceerd. De bakkerij waar het brood vers wordt gebakken heeft een ambachtelijke look met steen, hout en grote industriële lampen. De geur van vers gebakken brood komt de bezoekers tegemoet.

Hans van Veen, algemeen directeur van Appèl, is er van overtuigd dat de nieuwe concepten zullen aanslaan. “Een school wordt steeds meer een ontmoetingsplek; het gebouw moet aantrekkelijk zijn en de studenten moeten zich er fijn voelen. Horecalocaties spelen hierbij een belangrijke rol. Er wordt niet alleen gegeten en gedronken, het zijn ook plekken voor ontmoetingen en overleg. De horeca is belangrijk voor de naam van de school, het is een soort visitekaartje geworden.”

Xperience concept
Volgens Van Veen wordt er op scholen steeds meer naar de kwaliteit van de catering gekeken. “De tevredenheid van studenten over het gebouw en de faciliteiten is belangrijk voor scholen. Saxion heeft daarom heel duidelijk de keuze gemaakt om voor kwaliteit te gaan. Bij de aanbestedingsprocedure heeft ons Xperience concept, met daarin The Bakery en het grand café, volgens mij de doorslag gegeven.”

Met The Bakery ontstijgt Appèl de standaard catering. “We willen echt beleving creëren op school. Er is daarom flink geïnvesteerd in The Bakery.’’ Om het concept helemaal goed uit te rollen is de cateraar een samenwerking aangegaan met Bakker van Maanen, die dit al honderd jaar doen. “Samen met Bakker van Maanen hebben we een soort lunchroom gecreëerd. We hebben hierbij geen enkele concessie gedaan aan het imago dat we willen uitstralen. Het moet echt topniveau zijn. Uiteraard hebben we ons hierbij voor een deel laten leiden door onze partner. Wij zijn natuurlijk geen bakker. We zouden het om deze reden nooit in ons eentje hebben gekund, maar samen met Bakker van Maanen zijn we erin geslaagd iets heel moois neer te zetten.”

De transitie van catering naar horeca heeft uiteraard invloed op de prijzen, maar Van Veen verwacht niet dat de studenten de nieuwe concepten daarom links zullen laten liggen. “Studenten lopen ook de school uit en halen voor drie euro koffie bij de Starbucks. Ze zijn best bereid wat meer te betalen, maar dan moet je er wel voor zorgen dat de kwaliteit ook echt top is. De studenten binnen de schoolmuren houden door beleving te creëren en kwaliteit te leveren, daar ligt onze uitdaging.”

Latte macchiato’s
Volgens Van Veen is er in de cateringbranche veel te lang gekeken hoe er kon worden ingekocht tegen de laagste prijs. Die tijden liggen achter ons. Al moet je de consument volgens hem wel voldoende keuze bieden. “We hebben geïnvesteerd in goede koffieautomaten voor de koffie-outlets en het grand café. Daar worden allerhande soorten koffie verkocht, van espresso’s tot latte macchiato’s. De gasten zijn best bereid om daar 1,60 euro voor te betalen, maar ze kunnen ook koffie uit de automaat halen voor een kwartje. Hetzelfde geldt in principe voor de broodjes. Studenten kunnen belegde broodjes kopen voor een euro in het zelfbedieningsrestaurant, prima broodjes voor een heel schappelijke prijs. Ze kunnen bij ons echter ook hoge kwaliteit desembrood krijgen, vers afgebakken, maar daar betaal je dan wel een hogere prijs voor. Het is belangrijk om die keuze te bieden.”

De nieuwe concepten die Appèl bij Saxion uitrolt passen volgens Van Veen precies bij de bedrijfsfilosofie van de cateraar. “Wij zijn de cateraar met een accent. We zijn op een eigenzinnige, bijzondere manier en met betrokkenheid in de regio bezig om dit soort concepten uit te rollen. We willen daarbij geen eiland op zich zijn, maar echt onderdeel zijn van de hogeschool. We hopen dat dit een voorbeeld is voor andere scholen. We hebben nu in ieder geval een prachtig voorbeeld om te tonen wat we in huis hebben.”

Consumentenpanels
Voordat de nieuwe catering bij Saxion werd opgestart hebben speciale consumentenpanels zich over de mogelijkheden en wensen van de gebruikers gebogen. Het assortiment is dan ook volledig nieuw. “We gaan in onze bakkerij broden verkopen voor studenten om mee naar huis te nemen en we verkopen beleg in de mini-marché. Dit is een kleine supermarkt met allerhande producten, Grab & Go artikelen en kant-en-klaar maaltijden. In combinatie met The Bakery is dit ideaal voor studenten. Op deze manier worden ze van alle gemakken voorzien.”
De binding met de studenten is heel belangrijk volgens Van Veen. Studenten zullen de komende jaren mede bepalen wat er bij de cateringpunten in de schappen ligt. Om de betrokkenheid bij de bakkerij ook te vergroten heeft de cateraar een wedstrijd uitgeschreven rond de officiële opening van The Bakery in januari: ‘Heel Saxion bakt’. “Studenten kunnen een speciaal broodje of tosti bedenken en het winnende product zal ook echt in het assortiment van de bakkerij worden opgenomen.”

Het cateringcontract van Appèl en Saxion heeft een looptijd van vier jaar. Elk half jaar is er overleg met de directie van Saxion om te kijken of alles nog naar wens verloopt. Na vier jaar volgen nog vier optiejaren. “Het is onze insteek om na deze vier jaar nog vier jaar door te gaan, maar die keuze ligt uiteraard bij Saxion. Na vier jaar kan het contract jaarlijks worden verlengd.”



Jos Tijsmans, directeur servicecentrum voorzieningen Saxion: “Wij ervaren een positieve betrokkenheid vanuit Appèl”


“Ze hebben mooie ideeën en zijn enthousiast. Ze nemen daarbij het overgenomen personeel ook goed mee”, stelt directeur servicecentrum voorzieningen Jos Tijsmans. “We zien dan ook dat het op alle horecapunten binnen onze gebouwen drukker is geworden. Dat komt onder andere door de veranderingen in het assortiment en de verbeterde service.”

Ook over de nieuwe concepten die Appèl bij Saxion invoert, is Tijsmans te spreken. “Sinds kort zijn The Bakery’s in Deventer en Enschede geopend en de eerste indrukken zijn positief. 19 januari houden ze een ‘grand opening’ hiervoor. Ook de mini-marché opent binnenkort haar deuren in Deventer. Door afwisseling in het assortiment en acties blijft Appèl de klanten verrassen. De eerste themaweken moeten nog komen, maar wij zijn al erg nieuwsgierig naar de reacties.”

De betrokkenheid vanuit Saxion bij het tot stand komen van het cateringcontract was volgens Tijsmans belangrijk. “Vanuit onze afdeling Inkoop proberen we altijd zoveel mogelijk klanten te betrekken bij dit soort aanbestedingen. Zo zijn (internationale) studenten en medewerkers betrokken geweest in het projectteam. Zij hebben bijvoorbeeld meegedacht over het programma van eisen. Maar ook is er door twee verschillende studenten onderzoek gedaan onder de klanten naar de behoeften rondom catering. Die informatie is uiteraard ook meegenomen in de aanbesteding.”

De opstart is volgens Tijsmans soepel verlopen. “Door een opstartteam samen te stellen vanuit Saxion én Appèl hebben ze er alles aan gedaan om het nieuwe contract zo soepel mogelijk te implementeren. Maar na die opstart houdt het niet op. We hebben vanuit Saxion verschillende personen die betrokken zijn bij het contract. De contractmanager zorgt voor de dagelijkse contacten, maar er is ook een periodiek overleg waarbij verschillende medewerkers en managers van Saxion en Appèl de gemaakte afspraken toetsen door middel van een Balance Score Card. Samen maken we KPI’s voor de komende twee jaar. Zo kunnen we ook tussentijds elkaar goed scherp houden”, stelt de directeur. “En Appèl blijft dat contact houden met hun klanten. Ze starten met klantenpanels om te monitoren hoe de ervaring is, om zo te kunnen inspelen op de behoeften.”  

 

Catering bij Saxion
Appèl verzorgt de catering voor vijf locaties van Saxion in Deventer en Enschede. Nieuwe concepten hierbij zijn het grand café, de mini-marché en The Bakery. In totaal worden 28.000 studenten en 2.800 medewerkers van de hogeschool bediend. Het contract heeft een looptijd van vier jaar met daarna nog vier optiejaren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Appèl BV. 073 - 612 50 50 | www.appel.nl

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners