Rijkent Cornelius: “Een gezonde school vraagt om meer dan het neerzetten van een appeltje en een vers broodje op de counter”

E-mailadres Afdrukken

Cormet Schoolcatering en adviesorganisatie Schoolpartners hebben samen de NOT Innovatieprijs 2011 gewonnen in de categorie 'Innovatieve toepassingen van facilitaire producten, inrichtingen of diensten ten behoeve van het onderwijs'. De cateraar kreeg de prijs voor de inspanningen om de belangstelling onder kinderen voor een gezonde leefstijl te bevorderen. Naast het aanbieden van gezonde voeding wordt gewerkt aan het vergroten van de kennis van leerlingen. Het concept sluit naadloos aan bij de Gezonde School. Schoolfacilities sprak met Beeltje Liefers van Schoolpartners en Rijkent Cornelius en Frank Metzelaar van Cormet.

Met het concept Balance Food heeft Cormet in 2005 de jaarprijs van het Voedingscentrum gewonnen. Volgens dat concept is het assortiment opgedeeld in drie gezondheidscategorieën: voorkeurproducten, middenwegproducten en uitzonderingsproducten. Door middel van groene, oranje en rode smiley's kunnen leerlingen herkennen met welk soort product ze te maken hebben. Door meer voorkeursproducten en middenwegproducten aan te bieden en te promoten wordt geprobeerd de leerlingen gezonder te laten eten.

Cormet won de jaarprijs voor die rechtstreekse manier waarop leerlingen werden aangesproken en de simpele wijze waarop met het smileysysteem werd gecommuniceerd.

Aandacht verslapt

Cormet kreeg op de NOT 2011 de innovatieprijs facilitair toegekend in het bijzijn van minister van onderwijs Marja van Bijsterveldt. v.l.n.r. Rijkent Cornelius, minister Marja van Bijsterveldt, Beeltje Liefers en Frank Metzelaar.

Na een aantal jaren werken volgens het Balance Food concept merkte Cormet dat de aandacht van de leerlingen na verloop van tijd verslapt. Beeltje Liefers: “We denken dat dat komt door een stuk kennisarmoede bij de jongeren over wat een gezonde leefstijl voor hen eigenlijk inhoudt. Omdat ze dat niet weten kiezen ze ook niet voor gezonde producten.” Rijkent Cornelius vult aan: “Onze doelstelling in 2005 was om 75 procent van het assortiment te laten bestaan uit voorkeursproducten en middenwegproducten. Dat hebben we bijgesteld. We willen nu dat 75 procent voorkeursproducten en middenwegproducten werkelijk worden verkocht. Dat willen we bereiken door samen met de school te kijken hoe we de leerling gedurende hun schooltijd kunnen motiveren om gezonde producten te kopen.”

Smaaklessen

Om de kennis en bewustwording bij leerlingen te vergroten is een aantal initiatieven ontplooid, dat aansluit bij het concept De Gezonde School van het RIVM. Schoolpartners heeft smaaklessen ontwikkeld om kinderen te leren hoe dingen smaken en hoeveel ze moeten bewegen om de energie die in snoep zit af te breken. Beeltje Liefers: “We hebben allerlei kruiden die we laten proeven, ruiken en zien om uit te leggen wat het effect is van toevoegingen aan voedsel. Alle elementen in die smaaklessen zijn vertaald naar onze catering, zodat leerlingen snappen wat er in de kantine gebeurt. Dus we vertellen ook over de Schijf van Vijf, geven uitleg over de smiley's, allemaal bedoeld om de kennis te vergroten.”

Ontbijtweken voor brugklas en ouders

Aan het begin van het schooljaar worden voor de brugklassers ontbijtweken georganiseerd. Zodra ze naar het VO gaan krijgen de kinderen dus meteen te maken met gezonde voeding en de relatie die dat heeft met de kantine. “We hebben ontbijtregels opgesteld en leggen uit dat ze 's ochtends niet met een energydrink en een zak chips moeten beginnen. Een ontbijt bestaande uit goed belegd brood met de juiste hoeveelheid koolhydraten is een veel betere manier om de dag goed op te starten.” Dezelfde smaaklessen die de leerlingen krijgen worden in workshopvorm aan de ouders van de brugklassers gegeven, zodat gezonde voeding ook thuis een onderwerp wordt. “De rol van de ouders is heel belangrijk: als het goed is beginnen de kinderen 's ochtends thuis met een ontbijt. Met die workshops betrekken we de ouders bij de school.”

Sport- en voedingsweek

Voor de derdeklassers wordt elk jaar een sport- en voedingsweek georganiseerd. Samen met een docent lichamelijke opvoeding van de school worden er allerlei sporttoestellen in de kantine neergezet, gekoppeld aan leuke aanbiedingen en informatie in de catering. Elk uur komt er een groep leerlingen lekker sporten. Er zit natuurlijk een wedstrijdelement aan, dus wie het meeste energie wegtrapt krijgt daarvoor een leuke beloning. Frank Metzelaar: “Door die sportweek, smaaklessen en ontbijtweek proberen we in elk leerjaar aandacht te besteden aan een gezonde leefstijl. En dat levert resultaat op, want we zien dat er meer gezonde aankopen worden gedaan.”

Starten op jongere leeftijd

Cormet kreeg van de jury de aanbeveling om te onderzoeken of het concept ook een rol kan spelen in het PO. Immers, de kans op succes is groter naarmate kinderen op jongere leeftijd in aanraking komen met een gezonde leefstijl. Maar het basisonderwijs is nog niet zo ver. Daar worden wel smaaklessen gegeven, maar door het ontbreken van een kantine kunnen die niet in de praktijk worden toegepast. Rijkent Cornelius: “Met de steeds ruimer wordende openingstijden krijgen basisscholen steeds meer behoefte aan catering. Hier op de NOT hebben we gesproken met een basisschool die een eigen restaurant wil opzetten om zelf warme maaltijden aan de kinderen aan te bieden. Wij kunnen hen bij de logistiek, inrichting en te leveren producten daarin ondersteunen. Dus daar liggen zeker kansen.”

Bekijk ook de bedrijfspresentatie van Cormet Schoolcatering

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners