Marc Damen, Markies Catering: "Verantwoord eten is niet langer iets voor gezondheidsfreaks"

E-mailadres Afdrukken

Markies Catering promoot met het nieuwe concept "High Five - lekker eten" verantwoord eten. Rondom de verkoopcounters worden promotiematerialen ingezet die positieve associaties leggen tussen gezond eten en thema's die aansluiten bij jongeren. Volgens directeur Marc Damen van Markies Catering werkt een positieve benadering beter dan een belerende. "Als je normaal uit de Schijf van Vijf eet, is er ruimte om jezelf eens te trakteren. Alleen hebben wij dit oubollige begrip vertaald in High Five. Dat zien de scholieren als een positief gebaar."

Markies Catering is dertien jaar actief in het onderwijs en gespecialiseerd in het voortgezet onderwijs. Marc Damen zegt als cateraar mede verantwoordelijk te zijn voor de gezondheid van de schooljeugd. Hoewel ouders primair de zorg hebben voor hun kinderen die op een leeftijd zijn dat ze zich nog niet van alles bewust zijn, maken met name in het voortgezet onderwijs de directies en docenten zich daar ook zorgen over. “In het VO lopen wij er tegenaan dat je die zorg moet dragen en samen moet delen. Dat is de reden dat wij, om te komen tot een goed assortiment, praten met de school, de ouders en ook met de leerlingen. Want als eigenaar van Markies, maar ook als vader van drie kinderen, wil je niet dat het cafetariaachtige toestanden worden.”

Stoplichtmodel

Door een project met het Sint Lucas College in Boxtel besefte Markies dat leerlingen geïnformeerd moeten worden over voedsel. Die school wilde wel catering, maar met slechts vier verantwoorde broodjes in het assortiment. Samen met de leerlingen van Sint Lucas en op advies van het Voedingscentrum is het stoplichtmodel ontwikkeld, dat Markies vervolgens ook is gaan uitrollen in andere scholen voor voortgezet onderwijs. Hoewel het stoplichtmodel een goede aanzet is geweest om de leerlingen bewust met eten om te laten gaan kent het wel zijn beperkingen. “Het stoplichtmodel geeft alleen informatie over de kilocalorieën. Als je praat over verantwoord eten moet je ook sport en bewegen meenemen. Ondanks die beperkingen zagen wij dat de jongeren erover gingen discussiëren. En daar was het ons uiteindelijk om te doen.”

Broodproducten

De winkels van Markies Catering zijn gespecialiseerd in broodproducten. Gefrituurde snacks worden niet verkocht, want dat past niet in het voortgezet onderwijs. Marc Damen heeft het assortiment de afgelopen jaren sterk zien veranderen. Twaalf jaar geleden bestond de top vier uit een saucijzenbroodje, een worstenbroodje, een appelflap en een suikerwafel. Tegenwoordig bestaat zestig procent van wat er verkocht wordt uit vers afgebakken broodproducten. “Dat komt doordat de kinderen vooral de laatste vijf jaren al die impulsen krijgen. Van de ouders, de school, de politiek, het Voedingscentrum, de GGD en ook van ons. Daardoor zijn ze zelfbewuster geworden, en dat zelfbewustzijn groeit veel harder dan wij gedacht hadden, zeker als je hen op de juiste manier van informatie voorziet.”

High-Five – Lekker Eten

“High Five – Lekker Eten” is een presentatieconcept waarbij gezonde voeding en een verantwoord eetpatroon actief onder de leerlingen wordt gepromoot. Zo wordt op een niet-belerende manier een bijdrage geleverd aan het voorkomen van en terugbrengen van obesitas onder jongeren. De slogan “High Five – Lekker Eten” heeft een duidelijke verwijzing naar de Schijf van Vijf, maar dan met een positief en eigentijds gevoel. Door middel van promotiematerialen rond de verkoopcounters worden positieve associaties gelegd tussen gezond eten en thema’s die aansluiten bij de jongeren. Bijvoorbeeld fris ogende fotomaterialen met de boodschap ‘gezond eten is lekker’, ‘gezond eten is sportief’ en ‘als je gezond eet zie je er sportief uit’. De ervaringen op de eerste scholen waar het concept draait zijn positief: jongeren eten gezonder en worden zich daadwerkelijk beter bewust van het belang van een gezond eetpatroon.

Partner van Unicef

Markies Catering probeert binnen het High Five concept bewust eten in een bredere context te plaatsen met een lijn “4-2” (for two) producten. Het bedrijf is officieel partner geworden van Unicef en geeft voor ieder 4-2- product dat wordt verkocht een bedrag aan kinderen in ontwikkelingslanden. “Daarmee willen we laten zien dat het niet normaal is in de wereld dat je iedere dag eten hebt en goed onderwijs. Dat staat ook op onze website en daar mogen de leerlingen hun eigen ideeën op zetten. Door die betrokkenheid, het spel en de reclame proberen we allemaal de bewustwording op het eten te vergroten.”

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners