Peter Laanstra, Groenhorst College: “Eenvoudig afrekenen met cashgeld, chip en pin”

E-mailadres Afdrukken

Het Groenhorst College in Barneveld heeft sinds 1 januari 2011 de catering in eigen beheer. Voor het afrekenen is een kassasysteem van Quarto aangeschaft. ICT-medewerker Peter Laanstra was mede verantwoordelijk voor die keuze. “Quarto heeft een heel handig systeem voor het snel en eenvoudig afrekenen met cashgeld, chipknip en pin. We hebben drie kassa's: twee in de kantine en één in het restaurant. Meer hebben we hier niet nodig.”

Het Groenhorst College in Barneveld verzorgt opleidingen op mbo- en hbo-niveau op het gebied van dierverzorging, paardenhouderij, veehouderij en groen/grond/infra. De school beschikt over veel praktijkfaciliteiten met een eigen levende have, zoals een dierenartsenpraktijk met moderne apparatuur, een boerderij met geiten, kippen, koeien, kennels met honden en katten en dierverblijven voor allerlei soorten knaagdieren, vogels, spinnen en reptielen. Peter Laanstra: “Wij zijn één van de meest praktijkgerichte scholen in Nederland die mbo-opleidingen op het gebied van dierverzorging aanbiedt. Velen kiezen voor de opleiding van paraveterinair dierenartsassistent of dierverzorger omdat deze goed bekend staat. Onze leerlingen komen dus uit het hele land.”

Cashgeld, pin en chipknip

De school heeft ongeveer 1.500 leerlingen, waarvan er dagelijks ongeveer 600 in de kantine komen. Het assortiment is op hen afgestemd. Cateringmedewerkster Didi Broekema weet dat de omzet vooral wordt gerealiseerd door een deel van de jongens. “De meisjes hebben weinig geld. De jongens van de opleiding veehouderij en loonwerk komen vaak van de boerderij, doen hier en thuis het nodige zware werk, dus ze hebben geld op zak en een flinke eetlust. Daar passen we het assortiment natuurlijk wel op aan.” Toch keerden ook deze hongerige jongens de kantine de rug toe toen de school enkele jaren geleden besloot het cashgeld uit de school te weren. Peter Laanstra: “Vanwege het risico op diefstal en het extra werk dat het wegbrengen van het geld met zich meebrengt was besloten dat er alleen nog met pin en chipknip kon worden afgerekend. Maar daardoor daalde de omzet dusdanig, dat die beslissing uiteindelijk terug is gedraaid.”

Op zoek naar kassa's

De catering in de kantine werd jarenlang verzorgd door een externe cateraar. Maar die besloot eind 2010 te stoppen omdat de school te weinig omzet genereerde. Deze cateraar werkte met de high-end kassasystemen van Quarto, waarmee betalingen online werden doorgegeven aan de backofficesystemen op het hoofdkantoor van de cateraar. Toen de cateraar vertrok ging de school zelf op zoek naar een nieuw kassasysteem. Peter Laanstra: “Wij hadden een beperkt budget ter beschikking. Onze enige eis was dat het een praktisch en toegankelijk systeem moest zijn. We hebben drie bedrijven een offerte laten doen, waaronder Quarto, omdat we hen via de cateraar kenden. We hebben voor Quarto gekozen omdat zij een heel handig systeem hebben, dat heel eenvoudig is uit te breiden als we daar in de toekomst behoefte aan hebben.”

Handig en snel

De kassa's zijn lekker klein en handig in gebruik, elk artikel heeft zijn eigen knop, dus je kunt het snel intoetsen en je hoeft geen prijs in te voeren, aldus kantinemedewerkster Didi Broekema.

Didi Broekema is uitstekend te spreken over de nieuwe situatie in de kantine. Ze werkt er al 11 jaar in dienst van verschillende cateraars en nu van de school. De leerlingen merken er niets van dat de kantine nu in eigen beheer wordt gedaan. De apparatuur in de keuken was van de school dus daar is niks veranderd, het assortiment is niet gewijzigd en de prijzen zijn hetzelfde gebleven. Alleen de twee kassa's zijn nieuw. “Deze kassa's zijn lekker klein en dat is heel fijn, want onze ruimte is beperkt. En ze zijn handig in het gebruik. Elk artikel heeft zijn eigen knop, dus je kunt de artikelen snel intoetsen en je hoeft geen prijs in te voeren. Als er cash of met de chipknip wordt betaald gaat dat heel snel.

Backoffice

Het betalingsverkeer van de drie kassa's wordt verzameld in een eenvoudig backofficepakket. Met dat pakket kan de school zien welke artikelen er bij de kassa's worden verkocht. Door een verdeling in hoofdgroepen is eenvoudig te zien wat belangrijke artikelen zijn, zodat daar het beleid op af te stemmen is. Peter Laanstra: “Dat is handig, want op die manier kunnen we een scheiding maken tussen wat er in de kantine en in ons restaurant voor medewerkers en externen wordt verkocht.”

De bijgeleverde kassabeheer-software is te gebruiken om de instellingen van de kassa's te wijzigen. Peter Laanstra: “Daarmee kunnen we zelf instellen welk artikel onder welke knop zit, prijzen wijzigen, noem maar op. Toen de kassa's in januari zijn geïnstalleerd heeft Quarto dat allemaal goed ingesteld. Als er nog iets moet worden aangepast zou ik er in moeten duiken hoe dat precies moet. Ik denk dat het eenvoudiger is om de helpdesk van Quarto te bellen. Zij kunnen ons hier online bij ondersteunen.”

Bekijk ook de bedrijfspresentatie van Quarto

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners