Walter Goezinnen, Quarto: “Onze kassasystemen zijn op het onderwijs afgestemde totaaloplossingen”

E-mailadres Afdrukken

Scholen kunnen voor hun kassasystemen al jaren terecht bij Quarto. Het bedrijf ontwikkelt producten die aansluiten bij de dagelijkse praktijk. De kassa zelf is daarbij van ondergeschikt belang. Het gaat om de oplossingen in de backoffice waarmee Quarto zich onderscheidt, zegt directeur Walter Goezinnen. “Anders dan in het bedrijfsleven heeft het onderwijs kassa's nodig op verschillende fronten: in de kantine, bij copyshops, voor verkoop van syllabi en leermiddelen. Met onze oplossingen kun je al die systemen centraal managen.”

Quarto is in 1994 ontstaan uit Alcatel. Het bedrijf telt 32 werknemers en ontwikkelt de kassasoftware en de backoffice-software in eigen beheer. Daardoor kan deze optimaal worden afgestemd op de vraag in de Nederlandse markt. Walter Goezinnen: “We installeren de kassasystemen op locatie en geven trainingen over de bediening en het gebruik. Met de meeste scholen sluiten we onderhoudscontracten af, zodat zij altijd verzekerd zijn van correct werkende systemen.”

Betaaloplossingen

Behalve met contant geld wordt er steeds vaker elektronisch afgerekend met de pin, chipknip of met een gesloten betaalsysteem in de school. Al deze betaaloplossingen kunnen door Quarto worden geleverd, soms in samenwerking met andere partijen. “Wij kunnen een totaaloplossing bij een school plaatsen. We treden dan als hoofdaannemer op en schakelen andere partijen in als het gaat om producten die we niet zelf leveren, zoals bijvoorbeeld lezers in multifunctionals. Dat is prettig voor de school, want die heeft één aanspreekpunt.”

Meerwaarde

Op scholen is op meer plaatsen dan in de kantine behoefte aan afrekensystemen, bijvoorbeeld voor de verkoop van syllabi, leermiddelen, in winkeltjes, etc.. Quarto heeft daar een totaaloplossing voor ontwikkeld, legt manager Marketing & Communicatie Peter van der Hulst uit. “Onze systemen zijn ontwikkeld vanuit de vraagstelling van de school. We zijn weliswaar gespecialiseerd in catering – de systemen zijn zowel geschikt voor scholen die de catering zelf doen als voor externe cateraars – maar we hebben ook andere toepassingen ontwikkeld. Voor de syllabiverkoop hebben we in de backoffice een module gemaakt waarmee ook het voorraadbeheer wordt gedaan. Dat systeem draagt op basis van de verkoop automatisch copyright af. Dat scheelt een school veel administratief werk.”

Schaalbaar

Peter van der Hulst en Walter Goezinnen voor het bedrijfspand van Quarto in Moordrecht.

Het soort kassasysteem dat een onderwijsinstelling nodig heeft hangt af van de grootte van de instelling. Fontys, met vestigingen over bijna heel Nederland, heeft een uitgebreid systeem waarbij alle kassa's zijn gekoppeld. Kleinere scholen hebben voldoende aan eenvoudige systemen, die later altijd kunnen worden uitgebreid en gekoppeld. Walter Goezinnen: “De behoeftes per school kunnen sterk verschillen, zeker bij fusies. Grotere scholen hebben misschien interne catering, terwijl de kleintjes misschien alleen een paar afrekenpunten hebben. Maar uiteindelijk willen ze wel – groot en klein – vanuit een centraal punt worden aangestuurd. Daar hebben wij uitstekende oplossingen voor. Onze systemen zijn heel schaalbaar en variëren van heel eenvoudig tot een uitgebreid cateringsysteem.”

Waarom koppelen?

Koppeling van systemen betekent ten eerste een verlaging van het aantal administratieve handelingen. Maar wellicht belangrijker is dat de gekoppelde kassasystemen samen een krachtige managementtool zijn. Peter van der Hulst: “Met onze backofficesoftware kun je verkoopcijfers vergelijken en trends ontdekken. Goede informatie helpt om het aanbod af te stemmen op de vraag, dus om beleid te maken en de resultaten te verbeteren.” Het backofficepakket is ook beschikbaar in een webbased versie. Die heeft als voordeel dat scholen de systemen niet zelf op het eigen netwerk hoeven te beheren. Een ander voordeel van het aan internet koppelen van de kassa's is dat de kassa's op afstand worden beheerd en storingen sneller worden verholpen.

Banquetting

Bij veel onderwijsinstellingen veroorzaakt het bestellen van lunches en koffie in vergaderruimtes voor veel administratieve rompslomp. Medewerkers sturen emails met bestellingen naar de catering, die moet de bestellingen in de planning zetten en handmatig in de administratie opnemen, een tijdrovende aangelegenheid. Met de banquettingoplossing van Quarto, een site waarop medewerkers zelf een reservering kunnen plaatsen, verloopt dat proces veel soepeler. Peter van der Hulst: “Stel, ik ben een medewerker. Als ik morgen een lunch heb log ik in op die site. Ik hoef alleen het aantal mensen op te geven, aan te geven hoeveel koffie en broodjes ik nodig heb en in welke ruimte het moet worden bezorgd. De catering krijgt de bestelling automatisch door en doordat mijn inlogcode gekoppeld is aan mijn debiteurnummer wordt deze automatisch in de administratie opgenomen. Aan het eind van de maand is alles keurig terug te vinden in de rapportages.”

Software maakt het verschil

Onderwijsinstellingen die een kassasysteem aanschaffen moeten zich volgens Walter Goezinnen niet laten leiden door de hardware. Elke kassa heeft tegenwoordig wel een flitsend touchscreen en hippe knopjes met handige functies. Waar het echt om gaat is de software. “Een kassa kun je overal kopen. Bij ons krijg je een op het onderwijs gerichte totaaloplossing die je in de loop der tijd modulair kunt opbouwen. Je kunt beginnen met een eenvoudige kassa en het uiteindelijk uitbouwen naar pc-kassa's met een online webbackoffice, banquettingmodule en eventueel een rekening courant betaalsysteem.”

Bekijk ook de bedrijfspresentatie van Quarto

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners