Rogier Schijven van de NPBM: ”Wij willen schoolbesturen inzicht geven in de kwaliteit van het binnenmilieu”

E-mailadres Afdrukken

Rogier Schijven, directeur van de Nederlandse Praktijkschool voor Bouw & Milieu (NPBM) slaat een brug tussen het bedrijfsleven en de overheid. De praktijkschool is hét podium waarop het bedrijfsleven de stand der techniek presenteert aan betrokken (overheids)medewerkers die in de dagelijkse praktijk te maken krijgt met bouw- en milieuwetgeving. Omdat ook schoolbesturen steeds meer de rol van opdrachtgever voor renovatie en nieuwbouw vervullen, rekent hij ook het onderwijs hiertoe.

Rogier Schijven van de Nederlandse Praktijkschool voor Bouw & Milieu en Frans Rasenberg Wetenschapper Binnenmilie (rechts).


Het leerconcept is dusdanig ingericht dat naast relevante wet- en regelgeving op het vlak van Bouw en Milieu, op de praktijksituaties wordt ingezoemd en de kennis vanuit vaak eendaagse training direct toepasbaar is. Omdat de trainingen worden gegeven door docenten uit het bedrijfsleven, die een zeer ruime ervaring hebben met de materie, zegt Rogier Schijven verheugd te zijn samen te werken met Frans Rasenberg als wetenschapper binnenmileu.

Voor iedereen begrijpelijk
Het is niet de bedoeling een wetenschappelijke verhandeling te geven over het binnenmilieu, maar met een Jip en Janneke-benadering inzicht te geven in de materie. Hierdoor worden schooldirecteuren in staat gesteld de juiste vragen aan hun installateurs te stellen. Want uit onderzoek blijkt dat het binnenklimaat in de meeste scholen nog steeds niet op orde is. Leveranciers van ventilatiesystemen en installateurs lijken het niet op orde te krijgen. Samen met hen zal gezocht worden naar het antwoord op de vraag: waarom ondanks inspanning van alle betrokken partijen het binnenklimaat niet op orde is. Met de ventilatoren op het dak van de scholen is volgens Frans Rasenberg niets mis. Het probleem zit volgens hem ín het ventilatieontwerp. “Er is onvoldoende doorspoeling in het schoolgebouw, omdat er wel lucht naar binnen wordt geblazen, maar er niet wordt afgezogen.” De expertise van Rasenberg wordt vaak ingeroepen door schooldirecteuren die bij anderen geen gehoor vinden voor hun klachten. Hij kan het niet begrijpen dat iedereen schouderophalend akkoord gaat met de bouw van scholen waarbij het ventilatieontwerp principieel fout is.

Eenvoudig zelf te controleren
Het is zo simpel. “Zelfs een leek kan begrijpen dat als je lucht in een klaslokaal blaast, je er ook voor moet zorgen dat die lucht er weer uit kan.” Dat is met een A4-tje te controleren of het ventilatierooster wel afzuigt, of verjaardagsslingers gebruiken om de ventilatie in de klas te controleren. Met simpele huis-, tuin- en keukentrucjes is snel te ontdekken of het binnenklimaat in school in orde is. Frans Rasenberg zegt er nog veel meer te kennen. Op die manier kun je zelf ontdekken waardoor het te warm wordt in een klas, waarom er na de les zo'n vieze bedompte lucht hangt, of hoe het komt dat het tocht. Ook zonder technische achtergrond kan je zelf constateren wat er mis is, als je maar weet waar je op moet letten.
Wat vooral voor schoolbesturen als opdrachtgever en de docenten en leerlingen als gebruiker van belang is om te weten, is waarom hun ventilatiesysteem al bij de oplevering niet in orde is. Ze verbruiken veel energie en maken soms veel lawaai. Opnieuw inregelen heeft vaak geen enkele zin. Wat er mis is kan wel worden ontdekt met eenvoudige hulpmiddelen. Zuigen de ventilatieroosters voldoende lucht af? Is de doorstroming van de lucht in het hele lokaal voldoende? Ontstaat er overdruk? Of is het alleen aangenaam in de klas als de deur open staat?

Voorkom teleurstelling
Daarom noemt Frans Rasenberg de cursus 'Binnenklimaat natuurkundig verklaard'. Hij behandelt op begrijpelijke wijze het binnenklimaat aan de hand van natuurkundige principes. Hoe kom je erachter of de luchtkwaliteit in orde is en blijft? Waarom zijn de ramen van binnen nat? Hoe voorkom ik dat het raam 's winters open moet, terwijl de kachel gloeiend heet is? Met behulp van praktische hulpmiddelen en een handige luchtmonitor leert hij de deelnemers beoordelen of de ventilatiesystemen goed werken. Om teleurstellingen te voorkomen zal Rasenberg uitleggen waarom zij hun installatie-ontwerp vooraf beter door een onafhankelijk deskundig bureau kunnen laten controleren voordat de bouw start. “Als je als schoolbestuur toch al besloten hebt in een ventilatiesysteem te investeren, wees dan verstandig en zorg ervoor dat je een systeem plaatst dat echt werkt. Vertrouw niet blindelings op een ontwerp, maar laat het controleren door onafhankelijke specialisten. Dan heb je de garantie dat het straks goed werkt en krijg je waar voor je geld.”

Voor wie?
De cursus is bedoeld voor gemeenten, schoolbesturen, schooldirecteuren en allen die zich met het binnenklimaat in scholen bezighouden. Een technische achtergrond is niet nodig. Na afloop van de cursus zijn de deelnemers in staat om aan de installateur uit te leggen wat er met het binnenklimaat in hun school aan de hand is en weten ze de juiste vragen te stellen!

Informatie en aanmelden?
Datum:   donderdag 26 én vrijdag 27 maart 2015
Plaats:    Praktijkschool, Antwerpseweg 1,  2803 PB Gouda
Prijs:      € 450,- p/p excl. btw. inclusief lunch, documentatie en de Clean Air Monitor*

U kunt zich hier aanmelden voor de cursus.

* In opdracht van het ministerie van Defensie heeft Frans Rasenberg een sensor ontwikkeld die de algehele luchtkwaliteit in de scholen meet. Defensie gebruikt de sensor in onderzeeërs en tanks. Deze sensor is niet te koop en wordt exclusief aan deelnemers aan de cursus aangeboden.

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

September uitgave

Partners