Scholen nemen facility management nog weinig serieus

E-mailadres Afdrukken

Als gevolg van de krimp neemt het aantal leerlingen in het voortgezet onderwijs af. Tegelijkertijd willen ouders en kinderen meer te kiezen hebben. Redenen waarom het voor scholen steeds belangrijker wordt zich te onderscheiden. Facility Management (FM) kan daaraan een belangrijke bijdrage leveren. Toch leeft dat besef nog maar bij weinig onderwijsinstellingen, blijkt uit onderzoek.


Het lijkt zo logisch: als leerlingen goed presteren en tevreden zijn, komt dat het imago van een school ten goede. De verwachting zou dan ook zijn dat onderwijsinstellingen alles uit de kast halen om dit te bevorderen. Maar uit recent onderzoek is gebleken dat veel scholen daarbij een belangrijk instrument laten liggen: de inzet op een optimale leeromgeving ofwel het Facility Management. “Ze zien FM voornamelijk als een kostenpost, of anders gezegd: ‘noodzakelijk kwaad’, aldus Ilse Schalij. Zij studeerde onlangs af op De toegevoegde waarde van Facility Management in het voortgezet onderwijs.

Noodzakelijk kwaad
Dat scholen op die terughoudende manier tegen FM aankijken heeft volgens haar alles te maken met de focus op kostenbesparing, van waaruit scholen nog teveel sturen. Vanuit een beperkt budget. “Iedere euro die overblijft bij facilitaire zaken, investeren ze liever in het onderwijs.” Daarbij ontbreekt het scholen vaak aan kennis over Facility Management, dat op veel middelbare scholen in handen is van de conciërges. “Meestal ligt het accent op het beheren van faciliteiten en niet het managen daarvan. Een facilitaire visie is zeldzaam op scholen. Kortom: FM is voornamelijk operationeel gericht, en niet tactisch. Het is daardoor de vraag of er de juiste beslissingen worden genomen.”

Lees hier het hele artikel.

Deel dit artikel op:

 

Trefwoorden

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Juni uitgave

Partners